Helsingborgs Hamn står inför ökande hot från andra stater och organiserad brottslighet. För att motverka smuggling och säkerhetsrisker, ansöker de nu om att göra sin Container- och Energiterminal till ett civilt skyddsobjekt.
Tullverket har identifierat hamnen som en plats för omfattande narkotikasmuggling, vilket driver ansökan om att höja skyddsklassificeringen. Det är ett stort steg för att säkra effektiva transporter och är relevanta för Sveriges säkerhet och eventuell NATO-anslutning.
Maria Hägg, styrelseordförande för hamnen, understryker vikten av att prioritera säkerheten. Genom att göra terminalen till ett skyddsobjekt vill man stärka försvaret mot sabotage, terrorism och spioneri, och bara ge behöriga tillträde.
Säkerhetsåtgärder, som förstärkning och skärpta tillträdesregler, kommer att genomföras utan att störa regelbunden verksamhet för kunder och partners. Detta skydd integreras sömlöst i hamnens säkerhetsorganisation för att säkerställa konstant övervakning.
Beslutet, om godkänt av Länsstyrelsen, kommer att stärka säkerheten utan att påverka hamnens effektivitet eller kundservice.
– Om vi kan verka inom ett skyddsobjekt kan vi öka säkerheten ytterligare och därmed minimera risken för oönskade godsflöden genom vår hamn, säger Bart Steijaert, vd i Helsingborgs Hamn.
Spannmåls-, Skåne- och Färjeterminalen fortsätter som hamnskyddsområde, då deras verksamheter inte har liknande hot som Container- och Energiterminalen. Skåneterminalen kan även bli en byggarbetsplats vid en eventuell hamnflytt. Färjeterminalen, separerad geografiskt med Öresundslinjen och Sundsbussarna, omfattas inte av skyddsobjektet och påverkar inte färjetrafiken eller resenärerna.