På Färöarna invigdes Sandoytunneln den 21 december, vilket markerar den andra undervattenstunneln på ön sedan 2020. Både Sandoytunneln och Eysturoytunneln, konstruerade av NCC, utgör de mest betydande infrastrukturprojekten på Färöarna.
Dessa tunnelprojekt är av yttersta vikt för att knyta ihop samhällen och underlätta kommunikationen för företag och invånare. Trots utmaningar under de sju åren, inklusive pandemin och krig i Europa, är Alf Helge Tollefsen, projektledaren på NCC Infrastructure, mycket tillfreds med resultatet.
– Det här känns bra, projekten har gått bra och vi levererar två tunnlar av bra kvalitet och på överenskommen tid. För att lyckas med stora komplexa tunnelprojekt som detta måste man bland annat ha bra yrkesmedarbetare och gott samarbete med underentreprenörer och uppdragsgivare. Det har vi uppnått, konstaterar Tollefsen.
Fakta om undervattenstunnlarna
- 2016 fick NCC uppdraget att bygga två undervattenstunnlar på Färöarna.
- Det första delprojektet är den 11,2 kilometer långa Eysturoytunneln, värde 1,5 miljarder norska kronor.
- Det andra delprojektet är den 10,8 kilometer långa Sandoyartunneln, värde 1,2 miljarder norska kronor. Arbetet omfattar även vägar för anslutning till befintlig infrastruktur.
- Arbetet med Eysturoy-tunneln startade 2016, medan bygget av Sandoyartunneln påbörjades 2018.
- Fram till öppnandet av Eysturoy-tunneln i december 2020 pågick bygget av de två undervattenstunnlarna samtidigt.
- Sandoyartunneln blev klar den 3 februari 2022 och därefter har inredning och tekniskt arbete genomförts. Tunneln invigdes den 21 december 2023.
- I början av 2000-talet byggde NCC också de två vägtunnlarna Vagatunnilin och Nordoyatunnilin på Färöarna.