Alstom visade upp sitt nya regionaltåg Coradia Max, som är utvecklat för det tyska regionala trafikbolaget Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen, LNVG.
Tåget har en unik design med en enkeldäckad mittsektion och dubbeldäckade ändar. Det har fått stor uppmärksamhet för sina tysta gång- och tillgänglighetslösningar. Tåget är dessutom utrustat med moderna funktioner som wi-fi, CCTV och ett passagerarinformationssystem i realtid, där yttre skärmar visar lediga platser och denna information kan även nås via en app.
En lösning för tystnad och tillgänglighet
Under presentationen av Coradia Max lyfte Alstom särskilt fram tågets låga ljudnivåer, vilket har lett till att det marknadsförs som "det tysta tåget".
Detta, i kombination med hög tillgänglighet, har varit viktiga krav från LNVG. Brahim Soua, chef för Alstoms plattform för regionaltåg, betonade även tågets design:
– Jag vill särskilt lyfta fram att tåget är helt fritt från lutningar, vilket gör det enkelt för personer med nedsatt rörlighet att ta sig ombord. Det var något som kunden krävde, och vi är glada att kunna erbjuda en sådan lösning, sa han.
Ljuddämpning har varit en central del i utvecklingen av Coradia Max, konstaterade Michael Peppel, projektledare på Alstom. Enligt honom har både boggidesignen och luftkonditioneringssystemet optimerats för att reducera buller:
– Vi har arbetat med den elektriska utrustningen och justerat frekvenserna så att de inte ligger inom det hörbara området. Det innebär att tåget kan drivas med minimal bullernivå, vilket ger en mycket komfortabel resa för passagerarna, sa Michael Peppel.
Energieffektivitet och lägre underhållskostnader
Energieffektiviteten var ett annat centralt krav från LNVG. Coradia Max har en mittsektion som är strategiskt placerad för att minimera mängden kablage, vilket i sin tur minskar både materialkostnader och underhållsbehov. Alstom uppgav att underhållskostnaderna för Coradia Max är 18 procent lägre än för föregående tågmodeller, samtidigt som energiförbrukningen har minskat med 35 procent. Dessutom är hela 96 procent av materialen som används i tåget återvinningsbara, vilket gör det till ett miljövänligt val för regionaltrafiken.
Förstaklassvagnens placering och fokus på tystnad
Förstaklassvagnen är placerad i den dubbeldäckade sektionen i ena änden av tåget, vilket var ett krav från LNVG. Syftet med denna placering har varit att minimera passagerartrafiken från andraklass, vilket bidrar till en tystare och mer exklusiv miljö för förstaklasspassagerarna. En annan fördel med denna placering är att vagnen är längst bort från de tekniska systemen i mittsektionen, vilket ytterligare reducerar ljudnivåerna.
Flexibel och modulär design
Alstom har också betonat tågets modulära design som en av dess främsta styrkor. Coradia Max kan enkelt anpassas över tid genom att till exempel justera antalet vagnar från tre till fyra, fem eller sex, utan att behöva ny certifiering. Detta gör tåget enligt tillverkaren mycket flexibelt och framtidssäkrat.
Dessutom kan förstaklassvagnar omvandlas till andraklassvagnar, och cykelsektionerna kan konfigureras säsongsvis för att möta olika efterfrågan under året. Dessa förändringar kan genomföras snabbt och kräver bara en dags arbete i verkstaden.
”Att kunna justera tågets kapacitet och utformning efter behov är en stor fördel. Det gör Coradia Max till ett tågsystem som kan utvecklas och anpassas under hela sin livstid”, uppger Alstom.
En hållbar framtid för regionaltrafiken
Tågets utveckling har visat hur specifika kundkrav kan driva fram nya standarder inom tågteknologi, vilket i sin tur kan påverka framtida tåggenerationer.
Coradia Max är planerat att börja trafikera regionen Niedersachsen i Tyskland år 2025, och det förväntas spela en central roll i moderniseringen av den tyska regionaltrafiken. Alstoms arbete med detta projekt visar hur järnvägsindustrin fortsätter att utvecklas och möta de allt högre kraven på hållbarhet, komfort och effektivitet.
InnoTrans 2024 är en plattform för att visa upp innovativa lösningar, och med tåg som Coradia Max tar Alstom ytterligare steg mot en renare och mer effektiv framtid för Europas järnvägssystem.
Markku Björkman