Örebros Citylinje tar ett stort kliv framåt

Illustration över hur Östra Bangatan kommer se ut när arbetet med att anpassa gatan för Citylinjen är färdigt. Bild: Örebro kommun

Nu står Östra Bangatan i Örebro färdig efter en omfattande ombyggnad. I december blir det trafikstart för stadens Citylinje och färdigställandet av denna sträcka markerar en viktig milstolpe i arbetet med att skapa en mer hållbar, tillgänglig och effektiv kollektivtrafik i staden. 

I och med färdigställandet av Östra Bangatan har ett stort steg tagits mot en mer trivsam, säkrare och hållbar stadsmiljö. Arbetet resulterar i att Östra Bangatan blir en hållbar stadsgata där det är enkelt och trivsamt att gå, cykla och åka buss.

– Färdigställandet av Östra Bangatan är en stor milstolpe för BRT-projektet. Det markerar att vi nu är på god väg att slutföra den första etappen av Citylinjen och vi tar ett stort steg mot att skapa en snabbare, mer pålitlig och hållbar kollektivtrafik i Örebro, säger Henrik Emilsson, projektledare för BRT på Örebro kommun.

Byggnationen av Östra Bangatan har inneburit ett år av omfattande arbete för att kunna anpassa gatan till Citylinjen. Arbetet har påverkat både resenärer och kollektivtrafikchaufförer, och deras samarbete och förståelse har varit ovärderligt under processen.

– Den här satsningen på Östra Bangatan är ett tydligt exempel på hur vi kan bygga en stad för framtiden, där människor enkelt kan välja klimatsmarta resor i sin vardag, säger Kemal Hoso, ordförande i markplanerings- och exploateringsnämnden.

Arbetet längs Östra Bangatan, som är en av totalt nio delsträckor på den första etappen mellan Brickebacken och Tegnérlunden, är den sista stora sträckan som byggts för Citylinjen i citykärnan. Under 2024 blir sträckan mellan Brickebacken och Resecentrum klar för Citylinjen och under 2025 återstår endast två delsträckor innan den första etappen av tre är helt klar.

Under projektets gång har Östra Bangatan genomgått stora förändringar. Arbetet har bland annat omfattat:

  • Ny mittförlagd hållplats i norrgående riktning på Östra Bangatan med eget busskörfält.
  • Buss prioriteras i trafiksignal vid avfärd från hållplats, körfält markerat med röd asfalt.
  • Ny trafiksignal vid Vasagatan med signalprioritering för bussar och förnyade trafiksignaler.
  • Ny passage för gående över Östra Bangatan för säker förbindelse mellan Resecentrum och staden.
  • Ny gång- och cykelbana längs Östra Bangatan mellan Järntorgsgatan och Järnvägsgatan, ansluts till befintlig bana.
  • Förbättrad belysning och fler planteringar längs Östra Bangatan som också hanterar dagvatten.
  • Samordnat arbete med vatten- och avloppsarbeten för att förhindra läckor och säkerställa vattenförsörjning.

Nästa steg i BRT-projektet

Arbetet med Citylinjen fortsätter och det sista steget i utformandet av den första etappen omfattar ombyggnationen av ytterligare två delsträckor under 2025. Dessa sträckor innefattar Västra Nobelgatan samt Universitetsplatsen. Arbetet längst Västra Nobelgatan är strax i gång och arbetet längst Universitetsplatsen beräknas börja våren 2025.

Källa: Örebro Kommun