Värtans västra bangård byggs om för ökad kapacitet

I Värtan ska den västra bangården byggas om för att öka kapaciteten och möjliggöra en stängning av den östra bangården. Foto: Trafikverket
I Värtan ska den västra bangården byggas om för att öka kapaciteten och möjliggöra en stängning av den östra bangården. Foto: Trafikverket

Värtans västra bangård i Stockholm ska byggas om för att öka kapaciteten och effektivisera godstrafiken. Samtidigt möjliggör projektet en avveckling av den östra bangården, vilket frigör mark för stadsutveckling i Norra Djurgårdsstaden. Arbetet befinner sig i planeringsfas och sker i samarbete med Stockholms stad, som finansierar järnvägsplanen.

Ombyggnad ska öka kapaciteten

Den västra delen av Värtans bangård ska byggas om för att kunna hantera fler och längre tåg. Rangeringen ska förbättras genom effektivare logistik och flöden på området. En förutsättning för projektet är att den östra bangården kan avvecklas, vilket skapar utrymme för Stockholms stads utvecklingsplaner i Norra Djurgårdsstaden.

Utbyggnaden gör det också möjligt för kunder att ställa upp tåg på egna industrispår. Projektet förväntas även bidra till bättre förutsättningar för hantering av godstrafik och användning av grön energi i regionen.

Bakgrund i stadsomvandling

Stockholms stad arbetar med en omfattande stadsomvandling i Norra Djurgårdsstaden. I området Värtahamnen har en detaljplan inletts för Södra Värtan. För att realisera planerna krävs att den östra bangården i Värtan tas ur bruk.

Avvecklingen är också nödvändig för att kunna utveckla gång- och cykelvägar samt väganslutningar inom området. Den planerade ombyggnaden av västra bangården är därför en förutsättning för genomförandet av stadens planer.

Planeringsarbetet

Projektet är i planeringsfas och omfattar både utvecklingen av västra bangården och avvecklingen av den östra. Arbetet sker i samarbete med Stockholms stad, som finansierar järnvägsplanen. Arbetet med att ta fram järnvägsplanen påbörjades i juni 2020 men har varit pausat sedan sommaren 2021. Planeringsskedet löper fram till december 2029.

Källa: Trafikverket