Fogmaker tillverkar brandskyddssystem med vattenbaserad dimma under högtryck för motorrum och andra slutna utrymmen. På kollektivtrafikmässan Persontrafik 2024 presenterade företaget sin nya miljövänliga släckvätska kallad Eco 1.
– Vätskan är helt fri från PFAS och certifierad enligt SPF 127:17, regelverket för brandskydd på arbetsfordon, säger Erik Blomgren, Key account manager på Fogmaker, som representerade företaget på mässan.
Fogmaker har utvecklat och verifierat Eco 1 under lång tid, och vätskan har visat sig ha utmärkta brandhämningsegenskaper. Brandtester har genomförts med vätskan och den har då uppnått kraven i SBF127:17 och R107.
Eco 1 hanterar alla tre sidorna av brandtriangeln – värme, syre, och bränsle. Förutom att vara fri från PFAS innehåller den miljövänliga tensider för att förhindra återantändning.
När Fogmakersystemet detekterar en eld, exempelvis på en buss, släpper det ut ECO1 som envattenbaserad dimma under högtryck. När dimman omvandlas till ånga trycker den undan syre från utrymmet och kväver elden. När ångan sedan dunstar tas energi från elden och området kyls. Vätskan skapar också ett skyddande lager som fungerar som en brandfilt och förhindrar uppflamning och återantändning.
Fogmakers system släcker inte en brand som uppstått i ett batteri, men täcker riskområden där bränder ofta uppstår och kan hindra branden från att sprida sig till batteriet. Om batteriet ändå brinner hjälper Fogmaker till med att kyla och kontrollera branden för att vinna tid för utrymning och brandbekämpning på större skala.
– Vi är nu redo att börja leverera den här PFAS-fria släckvätskan till bussbranschen och därmed ligga i framkant när det gäller miljöhållbarhet, säger Erik Blomgren.
Fogmakers brandbekämpningssystem med högtrycksvattendimma har visat sig ha enastående god kvävnings- och nedkylningsförmåga. Systemet är alltid redo – för utlösning och systemövervakning krävs ingen strömförsörjning. Fogmaker har längre tömningstid än många konkurrerande system, något som är avgörande för att förhindra återantändning och driftstopp. Samtidigt ger detta extremt värdefull extra tid för utrymning.
Systemet finns i dag i mer än 300 000 fordon i hela världen.
Vad var den vanligaste frågan ni fick från besökarna på Persontrafikmässan?
– Vi fick många frågor om batteribränder. Vårt system där vi använder ett vattendimmerbaserat system under högt tryck lämpar sig väldigt bra för sådana bränder i och med att vi har en lång tömningstid på systemet. Det ger en väldigt bra kylande effekt. På så vis kan man köpa sig tid för att evakuera en buss om ett batteri börjar att brinna, säger Erik Blomgren, och fortsätter:
– Det är svårt att släcka ett batteri som har gått i termisk rusning. Men vi gör en noggrann riskanalys för att kunna förhindra att eventuella bränder som börjar någon annanstans i bussen når 24-voltskomponenter. Så man kan punktmarkera andra komponenter för att förhindra att elden sprider sig och orsakar en större skada.
För mera information kontakta gärna Erik Blomgren