Extremväder ökar kraven på järnvägens avvattning

Railcare hjälpt Trafikverket med att göra tillståndsbedömningar av trummor och dräneringar. Foto: Trafikverket

Med tilltagande extremväder blir avvattning alltmer kritiskt för järnvägens stabilitet. Railcare har de senaste åren sett en ökad efterfrågan gällande avvattning och tillståndsbedömningar för exempelvis trummor, dräneringar och diken.

Marcus Näslund, projektledare på Trafikverket, märker att anläggningarna utsätts för mer påfrestningar.

- Vi har sett att avvattningsåtgärder av banvallen är en bra underhållsåtgärd för att långsiktigt förbättra spårläget. Under de senaste åren har vi även sett att avvattningsanläggningen längs järnvägen får ta emot en större mängd vatten. Dessa vattenmängder leder i sin tur till utmaningar i form av ökad avrinning och ökad risk för översvämning och skred, säger Marcus och fortsätter:

- För att undvika naturolyckor, på eller vid järnväg, är det viktigt med välfungerande dränering eller avvattning som leder bort vattnet.

Precis som att underhållsbehovet på järnvägen generellt är stort, så är även avvattning, dikesrensning och trummor i stort behov av upprustning. Anderas Larsson, verksamhetsansvarig på Railcare Lining, berättar:

- Det pratas ofta om att avvattningen är underdimensionerad, men vi ser att det går att uppnå väldigt goda resultat genom att underhålla det befintliga systemet, där många trummor och diken idag är igensatta eller igenväxta.

Ett bra exempel på detta är Trafikverkets satsningar på Dalabanan, där avvattningen varit en del i upprustningen av järnvägen. När sedan delar av banan utsattes för ordentlig påfrestning under 2023 så översvämmades kringliggande vägar och samhällen men järnvägen klarade sig förvånansvärt bra tack vare förebyggande avvattningsåtgärder.

- På Dalabanan har Railcare hjälpt oss med att göra tillståndsbedömningar av trummor och dräneringar och sedan har vi tillsammans tittat på åtgärder som gett bäst effekt. Målsättningen har varit att återställa funktionen hos trummor, dräneringar och diken, säger Marcus Näslund och avslutar:

- Det saknas inte utmaningar när man återställer en gammal anläggning, men Railcare har varit en bra samarbetspartner i detta. Deras kompetens om avvattning och deras inställning att inget uppdrag är omöjligt har gjort att vi kapade tidsplanen väsentligt och att vi idag har en avvattningsanläggning på Dalabanan som kommer att fungera i många år framöver.