Trafikverket återvinner bro i Trollhättan

Broflytten från Trollhättan till Vänersborg sparar resurser och ökar säkerheten. Foto: Jerry Lövberg, Vänersborgs kommun

Innovativ recycling av infrastruktur

Trafikverket ska bygga nya större slussar i Trollhättan, Lilla Edet och Vänersborg för att göra plats för mer gods. Gång- och cykelbron Olidebron i Trollhättan, som går över Bergkanalen i höjd med Innovatum, kan inte vara kvar när den nya slussleden byggs.

I grannkommunen Vänersborg saknas en gång- och cykelbro intill järnvägsbron som vi nu rustar upp där.

Dessa två faktum har nu koordinerats och landat i en lösning som innebär att Olidebron helt enkelt monteras ner och flyttas några mil norrut när det blir dags, troligen någon gång runt 2029 när en ny bro över Bergkanalen i Trollhättan står klar.

– Vi löser en angelägen fråga i Vänersborg genom att återanvända en bro som inte kan stå kvar i Trollhättan – det är en lösning som är både resurseffektiv och klimatsmart, säger Trafikverkets projektchef Mikael Nummedal.

Broflytten genomförs i samarbete mellan Trafikverket, Vänersborgs kommun och Trollhättans stad och innebär förutom att spara både pengar och naturresurser också en trafiksäker möjlighet för vänersborgarna att ta sig över vattnet i direkt anslutning till järnvägen och Vänersborgs resecentrum.

– Bron är en mycket välkommen nyhet för Vänersborg och vänersborgarna som bidrar till en mer sammankopplad, nära och hållbar stad, säger Benny Augustsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Vänersborg, och fortsätter: Det har varit ett mycket gott och lösningsfokuserat samarbete mellan kommunerna och Trafikverket. Genom en gemensam insats har vi nått ett resultat som gynnar alla parter.

I Trollhättan kommer det förutom den nya bron över Bergkanalen även att byggas en ny bro över den nya slussleden. Båda broarna tillåter gång-, cykel- och biltrafik.