Förväntad återhämtning och utökad trafik för Krösatågen

I framtiden kan de Pågatågen bli ett vanligare inslag i Kronoberg. Foto: ana martin unsplash

Under pandemin tappade Länstrafiken Kronoberg 200 000 årliga resenärer på Krösatågen, men nu hoppas man på en fullständig återhämtning. Detta uppges av Smålandsposten. För att stärka resandekvaliteten och möta efterfrågan på nya linjer har Länstrafiken investerat i 28 nya tågset, till ett värde av 3 miljarder kronor, som kommer att levereras från Spanien. De nya tågen förväntas börja trafikera i början av 2025.

Trots dessa förbättringar kvarstår utmaningar som lågt resande på vissa sträckor och infrastrukturproblem. Ett exempel är Halmstadstrafiken. Enligt Smålandsposten innebär inte denna trafik en större kostnadsökning för Kronoberg, då systemet finansierar trafiken fram till respektive länsgräns. Kronoberg betalar endast för den trafik som går i Markaryds kommun.

Tågen skulle kunna börja rulla redan idag, men enligt Smålandsposten krävs det att tågen går i timmestrafik, vilket förutsätter mötesspår och en ombyggnad av Halmstads station. Trots detta råder politisk enighet i Kronoberg om att utöka tågtrafiken västerut, och i Markaryd har företagen länge tryckt på för detta.

Joakim Pohlman, ordförande för trafiknämnden, framhåller vikten av utökad trafik för näringslivet och nämner att Nibe redan idag finansierar en busslinje mellan Markaryd och Halmstad med 2-2,5 miljoner kronor årligen. Enligt Pohlman handlar det om kompetensförsörjning för både Nibe och andra företag längs sträckan.

Gerteric Lindquist betonade i en intervju med Smålandsposten 2014 vikten av de kommunala och regionala investeringarna för infrastrukturen och sa: "Det illustrerar hur viktigt man tycker det här är. Och vi måste hela tiden väga det mot alternativet. Att vi inte skulle ha fått de här förbindelserna, hur skulle Markaryd utvecklas då?"

Framöver kan det bli fler Pågatåg i Kronoberg. Trafiknämnden har ansökt om allmän trafikplikt på södra Stambanan från Skåne och norrut mot Alvesta och Växjö för att Pågatågen ska kunna fortsätta från Hässleholm ända till Växjö. Joakim Pohlman påpekar att det kan bli aktuellt att ersätta vissa Öresundståg med Pågatåg på grund av brist på Öresundståg i systemet.

Källa: Smålandsposten