En central del i återuppbyggnaden av Ukrainas järnvägsinfrastruktur är leveransen av 19 000 ton järnvägsräls, där specialtransportföretaget DB Cargo Full Load Solutions spelar en viktig roll. Den första leveransen omfattar drygt 1 000 ton räls och är en del av ett större projekt för att reparera och bygga cirka 150 kilometer järnväg.
Första leveransen genomförd
Det franska företaget Saarstahl Rail SAS har tillverkat rälsen för Ukrainas statligt ägda järnväg. Den första transporten, som gick från Tyskland, är ett led i ett omfattande samarbete som ska stärka Ukrainas transportnät. DB
Det övergripande ansvaret för logistikupplägget ligger hos Camilla Portehaut, Head of Sales på DB Cargo Full Load Solutions Nordics. Ansvaret omfattar allt från planering och koordinering av transport till leverans i Ukraina. Företaget ansvarar för att säkerställa att leveransen genomförs på ett tryggt sätt, trots de utmanande förhållandena i regionen.
- Ett internationellt samarbete inom DB Cargo Full Load Solutions och med övriga aktörer har gjort det möjligt att genomföra en säker och framgångsrik transport av järnvägsrälsen. Med tanke på det stora behovet av räls för framtida järnvägsprojekt är vi glada att den första leveransen nu har anlänt, säger Camilla Portehaut.
Kommande leveranser och framtida planer
Leveransen av samtliga 19 000 ton räls förväntas vara slutförd under hösten 2025. Vid en ceremoni, där både ukrainska och franska politiska företrädare deltog, markerades den första leveransen. DB Cargo Full Load Solutions fortsätter att samarbeta med sina partners för att säkerställa att Ukraina får den järnvägsinfrastruktur som behövs för framtidens transportbehov.