Novus-undersökning avslöjar stora skillnader i handläggningstider för laddinfrastruktur

Tidsspannet för att få en anslutning kan sträcka sig från några månader till flera år. Foto: Drivkraft Sverige

En färsk Novus-undersökning visar på stora skillnader i handläggningstider för tilldelning av den nätkapacitet som behövs för att kunna bygga ut laddinfrastrukturen. Tidsspannet för att få en anslutning kan sträcka sig från några månader till flera år. Mindre nätbolag på mindre/medelstora orter innebär ofta kortare handläggningstider och lägre kostnader.

Marknadsundersökningsföretaget Novus har på uppdrag av Drivkraft Sverige genomfört en kvalitativ undersökning och intervjuat laddbolagen om handläggningstider vid anslutningsärenden för utbyggnad av laddinfrastrukturen. Undersökningen visar att mindre nätbolag på mindre/medelstora orter ofta har snabbare handläggningsprocesser eftersom de är mer proaktiva och flexibla samt har enklare kommunikationsvägar.

”Det enskilt största hindret för att laddbolagen ska kunna hålla ett högt tempo i utbyggnaden av laddinfrastrukturen är de långa handläggningstiderna för anslutningsärenden. Undersökningen visar att problemet är störst hos stora elnätsbolag på större orter där samma ärende ofta hanteras av flera olika avdelningar och där det är svårt för laddbolagen att följa ärendet genom handläggningsprocessen”, säger Thomas Schölin, ansvarig e-Mobility på Drivkraft Sverige.

Undersökningen visar även att kostnader för nätanslutning är svåra för laddbolagen att förutspå och varierar kraftigt från projekt till projekt. Kostnaden för liknande anslutningar kan variera mellan några hundratusen och flera miljoner utan att laddbolagen vet vad som driver priset. Mindre nätbolag kan ibland erbjuda skräddarsydd prissättning anpassat efter projektets förutsättningar vilket ger en lägre kostnad.

I undersökningen lyfts även avsaknaden av kapacitetskarta som visar vart det finns tillgänglig nätkapacitet som ett hinder för att laddbolagen ska kunna planera sina projekt mer strategiskt.

”Branschen efterfrågar en högre grad av transparens vad gäller kostnadsmodeller, handläggningstider och tillgänglig nätkapacitet. Det skulle leda till en snabbare utbyggnad av laddinfrastrukturen och därmed öka tempot i omställningen från fossilt till fossilfritt inom transportsektorn”, avslutar Thomas Schölin.