IT-säkerhetsföretaget Check Point Software presenterar sin Brand Phishing Ranking, en lista på vilka varumärken som cyberkriminella utnyttjar mest, för sista kvartalet 2024. Målet med nätfiskeattackerna är oftast att komma åt personlig information eller privatpersoners och företags betalningsuppgifter.
Cyberkriminella fortsätter utveckla sina strategier för nätfiske och blir bättre på att framstå som trovärdiga organisationer för att lura offer. Microsoft har länge varit det mest populära varumärket och fortsätter vara det då knappt en tredjedel av allt nätfiske under fjärde kvartalet 2024 utgav sig komma från därifrån. Apple och Google låg båda på 12 procent, och LinkedIn var hack i häl med 11 procent.
Under helgperioden vid fjolårets slut såg IT-säkerhetsföretagets forskare en stor ökning av nätfiskekampanjer med välkände klädesmärken. Det här gjordes främst med falska domäner som ser ut att vara officiella och med förfalskade erbjudanden på produkter. Här tror offer att de köper något från exempelvis Adidas eller Nike, men i själva verket tar cyberkriminella betalinformationen för att tömma kontot.
– Cyberkriminella blir allt skickligare på att imitera välkända varumärken, säger Fredrik Sandström, säkerhetsexpert på Check Point Software. Nya verktyg så som AI sänker ribban för att begå nätfiske, vilket betyder att allt fler har möjligheten att genomföra dessa attacker på ett framgångsrikt sätt. Användare måste i lika hög takt bli bättre på att identifiera attacker och även uppdatera sina säkerhetssystem för att undvika att falla offer.
Källa: Check Point Software