Kinas utrikesminister Wang Yi uppmanar Thailand att påskynda byggandet av det försenade höghastighetsjärnvägsprojektet som ska förbinda de två länderna. Under ett möte med Thailands premiärminister Srettha Thavisin i Bangkok betonade Wang vikten av att förstärka samarbetet inom ramen för den Nya sidenvägen.
– Båda länderna bör arbeta tillsammans för att förbättra regional infrastruktur och få den kinesisk-thailändska järnvägen på plats, sade Wang enligt ett uttalande från Kinas utrikesdepartement.
En viktig del av Asiens järnvägsnät
Järnvägsbygget, som startade 2014, har upprepade gånger försenats på grund av byråkratiska hinder och finansieringsproblem i Thailand. Den första etappen mellan Bangkok och Nakhon Ratchasima påbörjades i december 2017, men byggtakten har varit låg. I juli 2022 var endast sex procent av de planerade 609 kilometerna klara, och ett år senare hade framstegen nått 15 procent.
Ekonomiska och politiska utmaningar
Den långsamma byggtakten beror delvis på projektets komplexa finansiering och avancerade teknik. Dessutom finns en oro inom vissa delar av Thailands regering för att bli alltför beroende av Kina. Kostnaden för järnvägen beräknas ligga mellan fem och 9,9 miljarder amerikanska dollar, och vissa ifrågasätter dess ekonomiska lönsamhet.
Premiärminister Srettha Thavisin har sedan sitt tillträde i oktober 2023 lovat att driva på projektet som en del av sin ekonomiska strategi.
– Logistik är en av Thailands viktigaste frågor inom ramen för Nya sidenvägen, och vi kommer att förbättra kopplingarna mellan våra nationella järnvägar och Kina-Laos-järnvägen, sade han i en intervju med kinesiska statliga medier.
Samtidigt erkände Srettha att det finns tekniska utmaningar, bland annat kompatibiliteten mellan det thailändska och laotiska järnvägssystemet.
– Projektet har problem med godshanteringen, men vi har enats om att arbeta vidare för att lösa dessa utmaningar, sade han.
Ingen klar tidsplan för färdigställandet
Kinas frustration över de långsamma framstegen är tydlig. Enligt bedömare ser Peking projektet som en viktig indikator på relationerna mellan de två länderna. Trots detta har varken Kina eller Thailand satt en fast tidsram för när järnvägen ska stå klar. Thailändska myndigheter har tidigare angett år 2028 som ett möjligt slutdatum, men med de fortsatta förseningarna förefaller det vara en optimistisk prognos.
Nytt avtal om visumfrihet kan öka turismen
Trots järnvägsprojektets utmaningar har Thailand och Kina nyligen kommit överens om att införa visumfrihet för sina medborgare. Från och med den 1 mars kan thailändska och kinesiska resenärer besöka respektive land i upp till 30 dagar utan visum. Målet är att öka turismen, som drabbades hårt av pandemin och ännu inte har återhämtat sig fullt ut.
Källa: Tekniikka ja Talous