Cirka tvåhundra deltagare samlades den 12-13 februari i Luleå för att diskutera infrastruktur och samverkan mellan Sverige, Norge och Finland. Konferensen, kallad Platform North, syftar till att förstärka samarbetet mellan länderna i takt med växande industrisatsningar, grön omställning och behovet av militär mobilitet i regionen.
Trafikverket tog initiativ till konferensen för att skapa ett forum för gränsöverskridande planering av transport och infrastruktur. Generaldirektör Roberto Maiorana och regional direktör Helena Eriksson inledde konferensen och betonade vikten av samordnade insatser.
Mötet samlade myndigheter, politiker, näringsliv och akademi för att diskutera transportutvecklingen i de tre länderna. Syftet med Platform North är att fungera som en paraplyorganisation för samarbete, informationsutbyte och planeringssamordning inom infrastrukturområdet.
Samverkan för effektivare planering
Under konferensens första dag presenterades mål och syfte med Platform North samt hur arbetet ska utvecklas vidare. Infrastrukturminister Andreas Carlson, norska transportministern Jon-Ivar Nygård och Jarkko Saarimäki, generaldirektör för den finska transport- och kommunikationsmyndigheten, betonade vikten av fortsatt samarbete mellan regeringarna. Carlson jämförde initiativet med en isbrytare som ska bana väg för snabbare infrastrukturplanering i regionen.
– Det är en viktig signal till oss som myndigheter att våra regeringar betonar vikten av att vi koordinerar och samordnar vår planering för infrastrukturen över gränserna, säger Roberto Maiorana.
EU ger sitt stöd
Initiativet får även stöd från EU, och konferensen leddes av EU-koordinatorerna Pat Cox och Catherine Trautmann. Trautmann betonade EU:s fokus på samverkan och uppmanade deltagarna att arbeta tillsammans inom ramen för Platform North.
Konferensens andra dag fokuserade på näringslivet, den gröna omställningen och behovet av ökad militär mobilitet i regionen. Diskussionerna kretsade kring hur samarbetet kan bidra till effektivare planering och genomförande av framtida infrastruktursatsningar.
Platform North
Det sker mycket i norra Europa nu. Det planeras för stora investeringar i alla tre länder, över tusen miljarder kronor enbart i norra Sverige under de kommande 20 åren. Mycket av detta är kopplat till den gröna omställningen.
Exempel på satsningar inkluderar LKABs omställning till fossilfrihet, Northvolts batterifabrik i Skellefteå och Liquid Winds klimatneutrala bränslen i Sundsvall och Örnsköldsvik. Utvecklingen av batteriproduktion sker också i Norge (Mo i Rana) och Finland (Vasaområdet). Vidare planeras för produktion av grön energi, omställningar inom pappers- och massaindustrin för bredare användning av råvaror samt utvinning av mineralfyndigheter.
Sverige, Norge och Finland är nu alla medlemmar i NATO vilket påverkar transporterna mellan länderna.
Detta ökar trycket och behovet av investeringar i en redan ansträngd infrastruktur. Transportlösningar måste vara effektiva och klimatsmarta för både gods- och persontrafik.
Norra Europa står inför en omfattande expansion som kräver samordnade ansträngningar över landsgränserna. Inom EU finns särskilt utpekade transportkorridorer. Området berörs av både Scandinavian-Mediterranean (ScanMed) korridoren och North Sea Baltic korridoren som också överlappar varandra mellan Luleå och Uleåborg.
Mål
- Stödja utvecklingen och utbyggnaden av transportsystemet för att underlätta för företagsetableringar och -expansioner, för att stärka Europas konkurrenskraft och oberoende
- Stödja utvecklingen av klimatneutralitet avseende infrastruktur och transporter
- Stödja intressenterna med att få en gemensam överblick, förståelse och information
- Utgöra ett forum där olika aktörer tillsammans kan lyfta frågor som är viktiga för att lyckas med den växande efterfrågan på transporter i norra Europa och militär mobilitet, som en del av det nordeuropeiska transportnätet
- Stödja intressenterna med förutsättningar så att de kan planera sin verksamhet i ett tidigt skede, enskilt och gemensamt
- Stärka samarbete mellan olika intressenter
Syfte
- God anpassning av infrastrukturen till kundernas, transportföretagens och militärens behov
- Minska hindren för sömlös tillgång till kapacitet och drift av internationella gränsöverskridande transportförbindelser
- Fokusera och adressera viktiga områden såsom finansieringsmöjligheter, prognoser, beskrivning av framtiden
Källa: Trafikverket