Genombrott i tunneln mellan Högdalsdepån och Hökarängen

Tunneln mellan Högdalsdepån och Hökarängen när den sista biten berg sprängdes ut. Foto: Region Stockholm

Sprängningsarbetet i tunneln som förbinder Högdalsdepån med Hökarängen är nu färdigt. Arbetet går därmed in i nästa fas inför den planerade trafikstarten.

Den nya tunneln mellan Högdalsdepån och Hökarängen är en central del av utbyggnaden av Stockholms tunnelbana. Syftet är att möjliggöra trafik från både Farstagrenen och Hagsätragrenen, som i framtiden blir en del av Blå linje. Sprängningsarbetet inleddes sommaren 2021 och är nu avslutat.

– Det här är ett stort steg för projektet och något som vi har jobbat för under flera år. Att spränga ut en så här stor tunnel är ett omfattande arbete som kräver lagarbete. Jag vill rikta ett stort tack till alla som har slitit och tillbringat långa dagar nere under jord, men också till allmänheten som har stått ut med oss under hela den här tiden, säger Knut Urtel, projektledare på nya tunnelbanan.

Trots att sprängningsarbetet är färdigt återstår flera moment innan tunneln är klar för trafik. Bland annat ska tekniska installationer genomföras, vilket kan orsaka störningar i form av borrningsljud.

– Allt vi installerar i tunneln måste fästas i berget och det innebär att vi behöver borra hål för bultar som ska hålla sakerna på plats. Sen kan det vara så att vi behöver smälla av några småpuffar här och var i tunneln om vi hittar något berg som sticker ut, säger Linnéa Ragnardotter, byggledare på nya tunnelbanan.

Arbetet med den utbyggda depån i Högdalen och den nya tunneln beräknas vara färdigt 2026.

Källa: Region Stockholm