Lima Airports Digital Apron Management Center har utrustats med ny teknik för att förbättra effektiviteten och kapaciteten i markverksamheten. Systemet, som togs i bruk i december 2024, ger Lima Airport Partners (LAP) ökad kontroll och bättre överblick över flygplatsens plattform.
Lösningen omfattar digitala torn, ADS-B-övervakning, ett ythanteringssystem samt ett kommunikationssystem för rösttrafik. Genom den nya tekniken kan LAP optimera flygplatsens markoperationer och hantera det ökande flygtrafikflödet mer effektivt. Samarbetet mellan internationella och lokala aktörer har gett LAP fullständig kontroll över plattformsdriften, vilket markerar en förändring för flygtrafikhanteringen i regionen.
– LAP’s Digital Apron Management Center står som en vägvisare och visar flygplatsoperatörer i Latinamerika hur de kan förbättra effektivitet och kapacitet i sina verksamheter, säger Sergio Martins, chef för flygtrafikledning och övervakningsradar i Latinamerika vid Saab.
– Implementeringen av det digitala centret är en viktig milstolpe för Lima Airport. Som det första helautomatiserade plattformshanteringssystemet i Latinamerika förbättrar det lägesuppfattningen, effektiviserar markdriften och stärker vårt fokus på säkerhet och effektivitet. Genom samarbetet med Saab, DFS Aviation Services och andra aktörer sätter vi en ny standard för plattformshantering, säger Turgay Kircar, operativ chef vid Lima Airport Partners.
DFS Aviation Services tog över ansvaret för plattformshanteringen vid flygplatsen 2023.
– Genom att tillhandahålla plattformshantering från det nya digitala centret stödjer vi Limas flygplats hållbara tillväxt under de kommande åren. Samarbetet understryker vårt åtagande att driva på effektivitet och innovation inom plattformshantering i hela Latinamerika, säger Anja Schneidewind, chef för DFS Aviation Services i Peru.