Avancerade byggmetoder möjliggör kabelbyte på Tjörnbron

Åtta kablar i Tjörnbrons mitt behöver bytas då den tekniska livslängden är uppnådd. Foto: Doka

I april 2024 inleddes den tredje etappen av kabelbytet på Tjörnbron i Västra götaland. Totalt ska 64 kablar bytas ut, och i denna fas fokuseras arbetet på åtta kablar i brons mittspann. Arbetet sker 47 meter över havet, en skillnad mot tidigare etapper där kablarna byttes ut från marknivå.

Tjörnbron är en snedkabelbro. Bron är 661,5 meter lång och har 64 snedkablar. De längsta är 161 meter och väger 14 ton. Det är de som ska bytas ut. Ett snedkabelbyte pågår under tre till fyra sammanhängande nätter.

Svevia har ansvarat för kabelbytet sedan 2015. År 2019 slutfördes den första etappen, där 14 kablar byttes ut. Med ännu en fas avklarad väntar nu nya utmaningar, däribland arbete på hög höjd över vatten, begränsade arbetsytor samt behovet att hålla gång- och cykeltrafik öppen under byggtiden.

Doka Sverige har levererat två hängande arbetsplattformar anpassade för projektet. Plattformarna bygger på ett modulärt balksystem och är utformade för att fungera i en miljö med begränsat utrymme och höga säkerhetskrav.

Skräddarsydda formlösningar underlättade renoveringen av snedkabelbron Tjörnbron. Foto: Doka

Arbetsledaren Carl Larsson på Svevia framhåller att lösningen har sparat tid jämfört med traditionella ställningar.

– Att snabbt kunna dela plattformen i hanterbara sektioner och flytta den mellan positioner har varit en enorm fördel, säger han.

Svevia beskriver samarbetet med Doka Sverige som effektivt och serviceinriktat.

"Att arbeta med en för platsen obeprövad lösning har krävt både flexibilitet och expertis, och vi har känt oss väl omhändertagna genom hela processen", säger Carl Larsson.

Projektet fortsätter enligt plan, och de kommande faserna av kabelbytet på Tjörnbron kommer att genomföras med samma säkerhets- och kvalitetskrav.

Tidsplan

  • Etablering - April 2024
  • Byggstart - Mitten av augusti 2024
  • Klart - Troligtvis april 2025

    Genom att anpassa befintliga system och utveckla nya, specialanpassade lösningar, säkerställdes en hög precision och effektivitet i renoveringsarbetet. Foto: Doka

Källa: Doka, Trafikverket