Samhällsbyggnadsnämnden i Skellefteå kommun har föreslagit för kommunfullmäktige att Karlgårdsbron ska färdigställas. Beslutet bygger på en utredning som tydligt visar att bron behövs för Skellefteås trafiklösning. Tidigare i år begärde nämnden kompletteringar för att kunna fatta beslut om projektets fortsättning.
"Vi har tagit del av ett gediget underlag som tydligt redogör för att det inte finns några andra alternativ än att bygga färdigt bron. Karlgårdsbron behövs i ett Skellefteå som utvecklas för att få till en hållbar trafiklösning. Det vore ekonomiskt oansvarigt att avbryta projektet och för oss är det nu av största vikt att få bron klar så snart som möjligt. Vi kommer givetvis att fortsätta följa projektet mycket noggrant", säger Sara Keisu Lundh, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
De kompletteringar som begärdes i januari omfattade bland annat en granskning av kostnader, finansiering och konsekvenser om bron inte färdigställs. Utredningen har även undersökt alternativ såsom en enklare brokonstruktion eller en gång- och cykelbro. Slutsatsen i investeringsunderlaget är att det mest hållbara alternativet både ekonomiskt och tidsmässigt är att fullfölja bygget enligt ursprunglig plan. Bron är också en del av de överenskommelser som Skellefteå kommun har med Trafikverket för förändringar av nuvarande E4.
Den nya budgeten för projektet uppgår till 744 miljoner kronor, varav 72,5 miljoner finansieras genom ett bidrag från Trafikverket. Budgeten inkluderar tidigare upparbetade kostnader, planerings- och kalkylarbete vid omstarten samt produktionskostnader. Hänsyn har tagits till de senaste årens prisökningar och eventuella risker. Kostnadsjämförelser med andra broprojekt i Sverige visar att Karlgårdsbrons budget inte avviker nämnvärt.
Kommunstyrelsens arbetsutskott ska bereda frågan innan kommunfullmäktige fattar beslut i mars. Vid ett positivt besked kan bron öppna för trafik sommaren 2027.
Fakta om projektet
- I maj 2024 tilldelades Tyréns Sverige AB uppdraget att färdigställa och kontrollera handlingarna från den tidigare entreprenören.
- I juni 2024 tilldelades Skanska Sverige AB en utförandeentreprenad med utökad samverkan i två faser: planerings- och kalkylfas samt produktionsfas.
- Fas 1 omfattade planering och kalkylering där entreprenören och Skellefteå kommun fastställde projektets omfattning, tidplan och kostnader.
- Investeringsunderlaget från fas 1 ligger till grund för beslut om budget och en eventuell beställning av fas 2.
- Skellefteå kommun har rätt att avbeställa projektet mellan fas 1 och fas 2.
Fas 2 innebär produktion där entreprenören färdigställer bron i samarbete med kommunen.
Källa: Skellefteå kommun