Nya spårvagnar till Tours – modernisering av kollektivtrafiken - nytt avtal för linje 2

Bland annat blir det en helt luftledningsfri drift på den ungefär två kilometer långa sträckan mellan Tours centralstation och Choiseul-torget i den historiska stadskärnan. Denna lösning bevarar stadsbilden och minskar samtidigt infrastrukturkostnaderna. Foto: CAF
Bland annat blir det en helt luftledningsfri drift på den ungefär två kilometer långa sträckan mellan Tours centralstation och Choiseul-torget i den historiska stadskärnan. Denna lösning bevarar stadsbilden och minskar samtidigt infrastrukturkostnaderna. Foto: CAF

CAF har tecknat avtal med franska Syndicat des Mobilités de Touraine om att leverera en ny spårvagnsflotta för den kommande linje 2 i Tours spårvägsnät. Linjen ska förbinda La Riche och Chambray-lès-Tours. Avtalet omfattar 19 Urbos-spårvagnar samt nödvändiga depådelar och specialverktyg.

Modern och tillgänglig design

De nya spårvagnarna kommer att likna de som redan trafikerar linje 1. De blir 42 meter långa och rymmer upp till 280 passagerare. Konstruktionen har tagits fram med fokus på säkerhet och komfort, och vagnarna kommer att ha låggolv för enkel på- och avstigning. Särskilda utrymmen för barnvagnar, cyklar och rullstolar ingår också i utformningen.

Flexibel drift och energilösning

Spårvagnarna anpassas för Tours nät och kan användas på både linje 1 och 2. De förses med energilagringssystem för att kunna köras utan luftledning på vissa sträckor. 

Utbyggnad av kollektivtrafiken

Tours, känd för sin gotiska arkitektur och som inkörsport till Loiredalen, har nyligen påbörjat byggandet av sin andra spårvagnslinje. Den nya linjen blir 12,5 kilometer lång och omfattar 22 stationer. Trafikstarten är planerad till 2028.

Ett av målen med projektet är att förbättra samspelet mellan spårvagns- och busslinjer samt att främja mer aktiva transportmedel som cykel och gång. Därför kommer nya cykelbanor och generösa gångytor att anläggas.

Bättre tillgänglighet för invånarna

Den utvidgade spårvagnslinjen kommer att bidra till att förbinda olika stadsdelar och underlätta resandet för invånarna. Bland annat förbinds två sjukhus, skolor och universitet med cirka 30 000 studenter samt flera kultur-, sport- och fritidsanläggningar längs rutten.

Källa: LOK-report