Ett tidigt samråd hölls nyligen i Fjugesta angående den planerade Nobelbanan, en föreslagen järnvägssträckning mellan Örebro och Kristinehamn. Syftet med banan är att korta restiden till Oslo, men projektet saknar ännu finansiering och befinner sig i ett mycket tidigt skede, rapporterar lokaltidningen Sydnärkenytt.
Begränsad information vid samrådet
Vid samrådet på Träffen i Fjugesta fanns informationsskärmar, kartor och representanter från Oslo-Stockholm 2.55 AB, bolaget som driver utredningen. Någon formell genomgång eller möte hölls dock inte. Enligt uppgifter till Sydnärkenytt besökte cirka 200 personer samrådet, vilket ledde till att det stundtals var svårt att få tala med någon av de ansvariga.
Projektledaren Martin Sandblad betonar att processen är i ett mycket tidigt skede och att den förutsätter finansiering för att kunna genomföras. Enligt honom kan det, om allt går enligt plan utan överklaganden, ta minst tio till femton år innan en järnväg kan stå klar. Han påpekar vidare att det ännu är osäkert om projektet överhuvudtaget blir av, då nyttan måste vägas mot kostnader, markintrång och miljöpåverkan.
Omfattande planeringsområde
Bolaget har pekat ut ett relativt stort område för den planerade sträckningen. I norr går gränsen norr om Garphyttan och vidare över Kilsbergen, medan den södra gränsen ligger söder om Vintrosa, Fjugesta och Mullhyttan, men norr om Hasselfors. En mer exakt sträckning är ännu inte fastställd.
Sandblad förklarar att en mer nordlig sträckning skulle innebära högre kostnader på grund av terrängförhållanden och naturvärden. En mer sydlig dragning skulle i stället påverka jordbruksmark, vilket kan bli problematiskt eftersom jordbrukets betydelse för folkförsörjningen har fått ökad vikt i ljuset av det rådande säkerhetsläget.
Risk att kommunen delas
Kommunstyrelsens ordförande i Lekeberg, Caroline Elfors, ser inga fördelar för kommunen med en ny järnväg. Eftersom ingen station planeras i Fjugesta, menar hon att projektet snarare riskerar att dela kommunen i två delar. Hon betonar att kommunen inte kan stoppa projektet men vill minimera dess negativa påverkan.
För att få en så god överblick som möjligt har kommunen tagit med tänkbara scenarion i sin översiktsplan. Enligt Elfors vore en dragning längs den gamla E18 det minst ingripande alternativet.
Ekonomiska och strategiska faktorer
Kostnaden för projektet beräknas till minst tio miljarder kronor. Dessutom krävs utbyggnad av andra bandelar, som exempelvis dubbelspår på Mälarbanan. En drivkraft bakom projektet är att förbättra förbindelsen mellan Sverige och Norge. Enligt Sydnärkenytt kan även Sveriges Nato-medlemskap spela en roll, då alliansen har framhållit behovet av en förstärkt väst-östlig järnvägskapacitet.
Hur stor nytta Nobelbanan kommer att ha för de lokala invånarna är dock oklart. För att uppnå en restid på under tre timmar mellan Stockholm och Oslo kan antalet stopp komma att begränsas. Sandblad konstaterar att fler stopp skulle innebära längre restider och högre kostnader, men samtidigt ge fler tillgång till järnvägen. En sannolik bedömning är att det inte kommer finnas några stationer mellan Örebro och Karlstad om projektet genomförs.
Källa: Sydnärkenytt