Efter FN:s klimatkonferens i Paris 2015 (COP21) har ledare från städer i hela världen nu samlats i Mexico City för att diskutera krisen med den växande klimatförändringen. De kommer att uppmana till omedelbara insatser för att motverka de oacceptabelt höga nivåerna av luftföroreningar i stadsmiljö. Akademiker, stadsplanerare och experter kommer att diskutera aktuella hållbarhetsfrågor som energieffektivitet, utsläppssnåla transporter och klimatresiliens.
Antalet bussresor i städerna förväntas öka med nästan 50 procent fram till år 2030. Förhoppningsvis kommer det att medföra att antalet personbilar i trafiken minskar. Men en buss färdas upp till tio gånger längre sträckor än en genomsnittlig personbil, vilket gör att bussarnas utsläpp blir större – särskilt om bussarna är dåligt underhållna och gamla.
Volvo har levererat 3 000 hybrid- och elbussar globalt och antalet ökar stadigt. Flest Volvobussar finns det i Storbritannien, Colombia, Sverige, Spanien och Tyskland. På FetransRio-mässan i Brasilien presenterade Volvo nyligen också världens största buss – med plats för upp till 300 passagerare. Den är 30 meter lång och är byggd för system med särskilda bussfiler, BRT (Bus Rapid Transit). Den är kort sagt ett effektivt transportmedel som minskar bussflottornas storlek och utsläpp.
Städerna uppmanas att satsa på elektromobilitetslösningar med el- och hybridfordon. Förra året undertecknade 26 städer runtom i världen C40 Clean Bus Declaration om att delvis övergå till ”rena” fordon. Om alla 26 städerna bytte hela sina bussflottor mot lågutsläppsfordon skulle vi minska växthusgasutsläppen med 2,8 ton om året, vilket motsvarar utsläppen från nästan 590 000 bilar.
– Flera städer runtom i världen tar nu positiva steg för att åtgärda de globala transportproblemen genom att övergå till fordon med låga utsläpp. Vi tror att de miljövänliga och bekväma elbussarna är framtiden för städernas kollektivtrafik. Moderna elbussar är dessutom tysta och kan utrustas med andra tjänster, såsom trådlösa nätverk. Den senaste elbusstekniken skapar dessutom helt nya möjligheter för stadsplanerarna, till exempel i form av inomhusbusshållplatser i bibliotek eller idrottscenter, säger Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar.