Sjöfarten har stor potential att avlasta väg och järnväg. Detta slås fast i slutrapporten av det regeringsuppdrag som skulle analysera utvecklingspotentialen för svensk sjöfart. För att tillfullo utnyttja den lediga potential som finns till sjöss krävs dock sjöfartsfrämjande styrmedel.
Framförallt järnvägen har stora kapacitetsbrister, samtidigt som sjöfarten står med ledigt utrymme. För att avlasta landinfrastrukturen har det under en längre tid funnits en politisk ambition att öka andelen sjöfartstransporter. Hittills har dock ingenting hänt. Det var med utgångspunkt i detta som Sjöfartsverket fick i uppdrag att, i nära samarbete med Trafikverket, utreda utvecklingspotentialen för inlands- och kustsjöfarten i Sverige.
Slutrapporten visar att sjöfarten har stor potential att avlasta övriga transportslag. För att åstadkomma detta krävs dock bland annat att man inför styrmedel, något som Ostkusthamnar i samverkan föreslagit under en längre tid.
– Det är glädjande att frågan om styrmedel, som ju tillämpas framgångsrikt på många andra håll i Europa, nu också diskuteras i Sverige. Styrmedel skulle underlätta för transportköparna att använda de olika transportslagen och hela landets infrastruktur på ett effektivare sätt. Det skulle också tydliggöra kopplingen mellan långsiktigt hållbara transporter och ett konkurrenskraftigt näringsliv, säger Ola Hjärtström, marknadschef på Norrköpings Hamn och talesperson för Ostkusthamnar i samverkan.