Resandet till Skövde har ökat med 50 procent
I sommar ska nöjeslystna barnfamiljer i Stockholm och Göteborg få upp ögonen för Skaraborg som resmål med hjälp av MTR Express tåg. Skara Sommarland, Arena Skövde, Göta kanal, Karlsborgs Fästning och Läckö Slott samverkar med Turistrådet Västsverige och de kommunala turistorganisationerna i konceptet Västgötaturen. Receptet? En specialfolierad tågvagn på linjen mellan landets två största städer.
Resandet med tåg till Skövde från Göteborg och Stockholm har ökat med 50 procent under 2017 jämfört med 2016. Från och med den 16 april och två månader framåt är tanken att barnfamiljerna i Stockholm och Göteborg ska få upp ögonen för Skaraborg som familjeresmål via MTR Express tåg mellan städerna.
– Förutom att foliera en tågvagn satsar vi på att klä bordsbrickor på MTR-tågen med Västgötaturens budskap, och har dessutom broschyrer med information om alla besöksmålen i stolsfickorna. Många planerar sin familjesemester under den här perioden, och då tror vi att det kan vara en bra idé att med tågens hjälp visa vad Skaraborg har att erbjuda för barnfamiljerna,
Det är sjätte året man samverkar med besöksmålen och turistorganisationerna för att kommunicera Skaraborg som en familjedestination. Genom att samla besöksmålen i ett gemensamt koncept kan de samordna kommunikationen och till exempel rekommendera varandra till besökarna.
– Besökarna bryr sig inte om exakt till vilken kommun de åker, utan vill komma till en destination där de har mycket att göra. Vi brinner för att locka fler gäster till regionen, och när vi samarbetar besöksmålen emellan kan vi alla dra nytta av varandra. Om vi kan locka besökare till de andra aktörerna så kanske vi kan få fler gästnätter på vår camping och i våra stugor exempelvis, säger Emma Edqvist, marknadschef på Skara Sommarland.