Comviq tar bort uppsägningstiden på mobilabonnemang. Beslutet gäller alla Comviq Fastpriskunder, befintliga och nya, från och med nu.
Comviqs kunder betalar i förskott, så för den som säger upp sitt abonnemang avslutas det när innevarande betalningsperiod (månad) gått ut.
Comviq började med abonnemang så sent som i augusti i fjol. Tidigare hade bolaget bara kontantkortskunder.
-Som en av de sista spelarna in på abonnemangsmarknaden följde vi marknaden som den såg ut där men i stället för tre månaders uppsägningstid lade vi oss på två månader. Men det har hela tiden legat i vår plan att ta bort uppsägningstiden. Vi vill att kunderna ska ha frihet att välja, säger Magnus Larsson, chef för Comviq.
I förra veckan skickades ett förslag ut från regeringen om kortare uppsägningstider för att byta leverantör eller säga upp abonnemang för mobil, bredband och tv.
-Lagförslaget är alldeles färskt och vi ska titta på vad effekterna kan bli av kortare uppsägningstider. När vi har analyserat det får vi återkomma med vår syn på saken, säger Alexandra Carlsson på Telenors presstjänst.
Telenor har i dag tre månaders uppsägningstid på alla typer av mobilabonnemang.
Telia Sonera är störst på den svenska mobilmarknaden med en marknadsandel på knappt 40 procent 2012. Comviq är tvåa med drygt 30 procent medan Telenor har 17 procent. Fyra på marknaden är 3 som har 10 procent.
(TT)