Ökad rorotrafik i Göteborgs Hamn

Foto: Göteborgs Hamn
Foto: Göteborgs Hamn

Rorotrafiken via Göteborgs Hamn ökade under 2013, vilket är första gången på tre år. Antalet skeppade containrar minskade dock med fem procent under året. Det visar en ny sammanställning av godsvolymerna 2013.

Cirka 30 procent av Sveriges utrikeshandel går via Göteborgs Hamn. Under ett par års tid har trenden varit minskade Europaflöden medan den globala handeln varit mer stabil. Men under 2013 bröts trenden. Rorotrafiken, som står för en stor del av frakterna inom Europa, ökade för första gången sedan 2010. Totalt skeppades 557 000 roroenheter, vilket är en ökning med fyra procent jämfört med 2012.

– Vi har länge pratat om att botten är nådd när det gäller Europahandeln, och nu ser vi för första gången på länge att svensk industri ökar sin handel med övriga länder inom Europa, vilket är mycket glädjande, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

90 procent av Sveriges utrikeshandel sker med sjöfart och när det gäller handel med länder utanför Europa är det vanligast att varorna fraktas på containerfartyg.

Containerhandeln i Göteborgs Hamn uppvisade tyvärr inte samma positiva utveckling som rorotrafiken. 858 000 skeppade containrar under förra året innebär en nedgång med fem procent jämfört med 2012.

– Det är första gången sedan 2009 som de globala handelsflödena via hamnen minskar. Nu hoppas vi på en återhämtning under 2014, säger Magnus Kårestedt.

163 000 nya personbilar passerade Göteborgs Hamn under förra året. Första halvåret minskade volymerna med 18 procent, men en kraftig återhämtning på 24 procent under hösten gjorde att volymerna blev oförändrade jämfört med 2012.