Motormännens Riksförbund riktar stark kritik mot regeringens förslag om att införa en tidigarelagd trängselskatt på E4/Essingeleden. Man anser att genomfartsleder bör inte skattebeläggas och förslaget bryter mot tidigare löften om att Essingeleden kommer att beskattas först när Förbifart Stockholm står klar.
– Förslaget tydliggör vägavgiftens främsta syfte som en intäktskälla till statskassan snarare än ett medel för att skapa hållbara trafiklösningar, säger Maria Spetz, vd för Motormännens Riksförbund.
Regeringen har överlämnat propositionen ”Förändrad trängselskatt och infrastruktursatsningar i Stockholm” till riksdagen. I propositionen föreslås en höjning av trängselskatten i Stockholms innerstad med 75 procent och att trängselskatt införs på Essingeleden från 1 januari 2016.
– Det är den som saknar alternativ till bilen som drabbas hårdast. Höjda trängselavgifter slår hårt mot privatekonomin för pendlarna och invånarna i Stockholms län, säger Maria Spetz.
När trängselskatten infördes på försök i Stockholm tydliggjorde regeringen att det inte var lämpligt eller aktuellt att ta ut trängselskatt på Essingeleden. Enligt Stockholmsöverenskommelsen 2007 skulle trängselskatt på Essingeleden först kunna tas ut efter att Förbifart Stockholm öppnar för trafik 2022, Nu föreslår regeringen att skatten införs redan 2016.
– Regeringens förslag bryter mot löftet att låta Essingeleden vara avgiftsfri tills Förbifart Stockholm står klar. Det är ett tydligt svek mot Sveriges bilister och den acceptans som idag finns för trängselskatten riskerar att urholkas, säger Maria Spetz.