De senaste åren har Göteborgs Hamn arbetat mycket med säkerheten under bunkring. För att minska riskerna när fartyg tankas tillämpas så kallad Grön bunkring. Det innebär att alla bunkeroperatörer har utrustning och utbildning för att hantera ett eventuellt oljespill. Det görs regelbundna kontroller och satsningen har visat sig minska risken för oljespill radikalt.
Tillsammans med Sveriges Redarförening och representanter för bunkernäringen har Göteborgs Hamn AB lämnat in ett förslag till regeringen om att införa Grön bunkring i hela Sverige. Förslaget har överlämnats till Transportstyrelsen, vars uppdrag nu är att ta fram enhetliga regler för bunkringen i hela landet.
Ett gynnsamt geografiskt läge, hög oljekvalité, bra priser och fokus på säkerhet. Det är några av faktorerna som gör Göteborgs Hamn till en betydande bunkerhamn, enligt Joachim Gunmalm, affärsutvecklare inom energisegmentet på Göteborgs Hamn AB.
— Helhetskvalitén är avgörande. De fartyg som tankar i Göteborgs Hamn vet de att de får rätt sorts olja i rätt mängd och i rätt tid av något av de sex bunkerföretagen i hamnen. I Göteborgs Hamn erbjuds bunkring både vid kaj och på redden. Bunkerföretagen bunkrar även fartyg längre bort, exempelvis vid Skagen, säger Joachim Gunmalm