Kemira Kemi lägger närmare 70 miljoner kronor under två års tid för att uppgradera sin hamn.
Inne på Kemiras fabriksområde, eller IPOS (Industry Park of Sweden) finns inte bara ett stort antal företag. Där finns också en av Sveriges största privata hamnar med en sammanlagd kajlängd på 400 meter. Varje år anlöper närmare 300 fartyg med allt från salt, bauxit och järnsulfat. Ut lastas framför allt vattenreningskemikalier som ska till olika delar av världen.
Nu vill Kemira i ännu högre utsträckning kunna välja sjövägen för transporter till och från industriparken IPOS. Idag hanteras 800 000 ton årligen i hamnen, som annars hade behövt gå via lastbil eller järnväg.
– Vi ser hamnen som strategiskt viktig och vill kunna öka nyttjandegraden ytterligare, säger Adam Jomaa, som är nytillträdd chef för IPOS.
Därför har Kemira beslutat att investera i en helt ny skeppslastare och en ny mobil hamnkran. Den nya skeppslastaren kommer att minska lastbilstrafiken i hamnen och den nya hamnkranen får ett antal tättslutande skopor som minskar spillet inne på området.
Kemira har även tagit fram ett långsiktigt åtgärdsprogram. Till exempel inspekteras alla filter och varje funktion på de många transportörer som används. Det behöver alltså inte vara något fel på dem, men varje del gås igenom för att se om det finns annan teknik som går att använda för att minska spill, damning och energiåtgång. Dessutom har fler ytor hårdgjorts vilket även det minskar damningen och gör det lättare att hålla rent och snyggt i hamnområdet.
I åtgärdsprogrammet ingår även att riva en utlastningsanläggning som inte klarar dagens miljökrav.