Bilexporten via Göteborgs Hamn medan oljevolymerna minskade. Det visar Göteborgs Hamns volymrapport för 2014 som släpps idag.
Under fjolåret ökade hanteringen av bilar med två procent, jämfört med 2013. Totalt passerade 166 000 import- och exportbilar hamnen under året.
— 2014 var ett starkt år för bilförsäljningen i Sverige samtidigt som det gick bra för Volvo Cars. Det har bidragit till att vi sett en ökning av bilar i hamnen, säger Magnus Kårestedt, vd, Göteborgs Hamn AB i ett pressmeddelande.
Ungefär en femtedel av alla bilar som går in i eller ut ur Sverige passerar kajerna i Göteborgs Hamn. Förutom Volvo-bilar hanteras bland annat Nissan, Renault och Ford.
Nära 60 procent av alla containrar som går in i eller ut ur Sverige skeppas via Göteborgs Hamn. Under förra året minskade dock containertrafiken med tre procent jämfört med året innan. Totalt hanterade hamnen 837 000 containrar (teu*) under 2014.
— Trots minskade volymer så är faktiskt godsmängden oförändrad. Det beror på att det är tomma containrar som har minskat, säger Magnus Kårestedt.
Göteborgs Hamn har flera fartygslinjer till England, Tyskland, Danmark och Belgien för last som rullas av och på fartygen, så kallad roro-trafik. Den trafiken ökade under våren för att sedan minska något under hösten. Totalt landade volymerna på nästan samma nivå som året innan, cirka 549 000 roro-enheter.
Olja och energiprodukter minskade med sex procent under 2014. Året inleddes med låga raffinaderimarginaler och en svag lagringsmarknad. Under slutet av året ökade flödena tack vare bättre raffinaderimarginaler och en starkare lagringsmarknad som en följd av prisfallet på olja. Totalt hanterades 19,2 miljoner ton olja och energiprodukter under 2014.
1,8 miljoner personer valde att resa till eller från Göteborgs Hamn under 2014. Jämfört med föregående år är det en ökning med åtta procent. Den största delen av trafiken står Stena Line för, med sina dagliga förbindelser till Fredrikshamn och Kiel. Även antalet kryssningsturister ökade kraftigt. Totalt anlände 108 000 besökare till Göteborgs Hamn 2014, att jämföra med 47 000 år 2013.