Trafiken via Göteborgs Hamn ska kunna bli "kanske tre gånger så stor" i framtiden som i dag och expansionsplanerna är mer beroende av skogs- och stålindustrins transporter än av den lokala bilindustrin i Västsverige.
Det säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn, vid branschevenemanget Business Arena Göteborg 2015.
"Jag tycker att det behövs en viss utslagning av godshamnar i Europa", fastslår Göteborgs Hamn-vd:n.
Allan Lavén, First Vice President i Norden för logistikfokuserade fastighetsinvesteringsbolaget Prologis, berättar kring hur det runt Göteborgs Hamn nu finns en miljon kvadratmeter planlagd industrimark som kommer att ta cirka 10 år att utveckla till logistikfastigheter.
Prologis har i dag 70.000 kvadratmeter logistikyta fullt uthyrd intill Göteborgs Hamn och man ska fördubbla denna via en redan kommunicerad ny investeringssatsning, där även noterade Castellum deltar som en konkurrent.
Prologis nya logistikinvestering byggs för att kunna ta ut en hyra på 725 kronor per kvadratmeter logistikyta, svarar Lavén på en fråga.
(Six News)