Åtta av tio resande på Holmöleden har ett positivt helhetsintryck av resan. Det är det starkaste resultat som har noterats sedan de årliga mätningarna i nuvarande form inleddes år 2010. En avgörande anledning är att en ny färja tagits i bruk.
Resultatet av mätningen av kundnöjdheten, som nyligen publicerats, har utförts av det oberoende undersökningsföretaget Markör. Jämfört med de senaste fem årens resultat har årets utfall gjort ett glädjeskutt.
– Bara för några år sedan, 2011, var resenärernas helhetsbedömning av färjetrafiken nere på endast 25 procent nöjda. I årets mätning ligger samma värde på hela 80 procent. Det är glädjande att våra resenärer tar till sig de förbättringar som görs, säger Färjerederiets kommunikationschef Ingrid Jarnryd.
Äran för detta resultat ligger främst hos det nya fartyg, Capella, som i våras sattes in på Holmöleden.
– Capella erbjuder en rejäl kvalitetshöjning. Ombord finns två passagerarsalonger, utrymme för rullstolar, soldäck och bildäck. Hon lastar 150 passagerare och fyra bilar. Från Färjerederiets sida är vi glada över att denna lösning har visat sig förbättra våra resenärers uppfattning om tjänsten, säger Ingrid Jarnryd.
Holmöleden är den längsta led som trafikeras av Färjerederiet. Holmön ligger utanför Umeå, mellan svenska fastlandet och Finland. Färden från färjeläget i Norrfjärden till Holmön tar 45 minuter och går över öppet hav. Trafikerande fartyg Capella är 33 meter långt och sju meter brett.