Baksidan med öppna kartlösningar

Kartdata med öppen källkod har stått i rampljuset de senaste åren. Kartdata ska i princip vara gratis eller nästintill gratis, det är en åsikt som omfattas av allt fler. Som om det vore en allmän rättighet att ha tillgång till högupplösta kartor med en rad kartattribut. Den så kallade OpenStreetMap-rörelser har skördat stora framgångar och lett till att många företag och organisationer integrerat sådana kartor i sina navigationslösningar.

Men ”gratisalternativet” är inte så rosenskimrande som det låter. Enligt en färsk studie har dessa kartor betydande brister. Som ”en tredjedel mindre täckning i bostadsområden och 16 procent färre kartattribut, såsom gatunamn”.

Bakom studien står Tom Tom, som ju själv har intresse av att inte stimulera till ytterligare spridning av öppna kartdata. Men de brister som påtalas i studien är trots allt allvarliga.

En av de främsta fördelarna med Open Source-data är att de är öppna för korrigeringar och uppdateringar från allmänheten, men det har också visat sig vara deras akilleshäll, eftersom det gör dem extra sårbara för attacker utifrån.

Exempelvis rapporterade en känd leverantör av kartdata 100 000 attacker, däribland ändringar av körriktningen på enkelriktade gator. Sådana felaktigheter är kanske acceptabla när det rör sig om gångvägar, men när det handlar om bilvägar är det allvarligt eftersom många bilister är väldigt beroende av satellitnavigation och då kan kartfel vara extremt farliga, varnar Tom Tom.