Flygbolaget SAS har nu nått ett slutligt avtal med fackföreningarna om årliga besparingar på en halv miljard kronor. Därmed är ett av de villkor som huvudägarna ställt för att medverka i SAS nyemission uppfyllt.
Det slutliga avtalet, med fyra kabinfack och fyra pilotfack, ingicks under natten och omfattar besparingsåtgärder som sänkta och frysta löner, minskade förmåner och traktamenten samt minskade pensioner och andra ersättningar, enligt ett pressmeddelande från SAS.
- Dessa nya avtal med fackförbunden är avgörande för den pågående företrädesemissionen och förhandlingarna har varit väldigt intensiva och konstruktiva, skriver SAS vd Mats Jansson.
De totala besparingarna inom ramen för SAS åtgärdsprogram "Core SAS" uppgår nu till 7,8 miljarder kronor.
Uppgörelsen kunde till sist träffas sedan det stridbara danska kabinfacket, CAU, gett vika efter hårda påtryckningar från de övriga kabin- och pilotfacken, som tidigare accepterat de hårda sparkraven.
- Det har varit en tung och slitsam process och vi har i det här sparpaketet accepterat försämringar i form av lön och pension i storleksklassen 10 procent. Sammantaget under de senaste tolv månaderna handlar det om försämringar för oss piloter i storleksklassen 25 procent, säger svenska pilotfackets ordförande Sören Skog.
De senaste två åren har 450 piloter lämnat SAS, inräknat naturlig avgång, förtidspension och uppsägningar, och bolaget har nu 1 600 piloter.
- Vi har gått med på det här för det är nödvändigt för företagets överlevnad och i den här förhandlingen har trycket varit extra stort då ägarna villkorat försämringarna för att ställa upp på nyemissionen på fem miljarder kronor, säger Sören Skog.
Svenska staten är storägare med 21,4 procent av aktierna i SAS. Danska och norska staten äger 14,3 procent vardera och resten av aktierna är börsnoterade.
De statliga storägarna har flaggat för en försäljning av SAS om priset är rätt.
- Med SAS nya affärsplan och kostnadsläge finns det en framtid för bolaget, säger Sören Skog.
TT