I morgon den 13 augusti rullar det återigen tunnelbanetåg på både den röda och gröna linjen över Söderströmsbron mellan Slussen och T-Centralen. Bron hade 60 år på nacken när SL i juni började det omfattande arbetet med att byta ut de gamla stålbroarna mot broar i rostfritt stål. Nu har den fått en förnyad livslängd på 120 år.
Under hela sommaren har ändå resenärerna kunnat resa på bron, om än med extra marginaler och byten på vägen. Ali Al-Nakkash är projektledare på trafikförvaltningen. Han berättar om hur det har varit möjligt:
– Genom att stänga av först Röda linjen, sedan den Gröna linjen, och till exempel leda om trafiken via det mittersta spåret som normalt inte används, har vi kunnat hålla i gång trafiken över bron. Vi förstår förstås resenärernas frustration över att inte kunna resa som vanligt, men tror att många förstått att man genom att resa lite annorlunda under en begränsad tid bidragit till att vi kunnat utföra ett av de största arbetena någonsin i SL:s anläggning.
Just nu ser trafikförvaltningen över hur de sista arbetena ska göras. Fortfarande återstår att lyfta den sista brons balkar på plats, vilket görs nattetid när tågen inte går. Därefter läggs spår på plats även på den bron. Totalt består Söderströmsbron av fem broar med spår på.
– Samtidigt som man som tunnelbaneresenär behöver förbereda sig på fler perioder där trafiken påverkas, kan det vara skönt att veta att arbeten så gott som alltid läggs när det är färre som reser och att vi alltid arbetar med resenärerna och helheten i fokus, så att vi där det går tar hänsyn till vilka andra projekt som pågår i tunnelbanan.
Att byta ut stålet i Söderströmsbron är en del i att SL lägger grunden för en hållbar och framtidssäker resa. Till exempel har både det nya rostfria stålet och brons nya sekisuisliprar - i stället för de tidigare i trä – en längre livslängd.