Varberg genomför nu tre stora stadsutvecklingsprojekt. En järnväg ska byggas under staden, industrihamnen ska flyttas norrut och där hamnen i dag ligger ska ett nytt bostadsområde byggas – med plats för 2 500 nya bostäder.
Varberg har länge varit en trästad och fokuserar på byggande i trä. Här finns bland annat bolag som Södra och Derome. Sedan många år är Varbergs hamn Sveriges största exporthamn för sågade trävaror och på tredje plats när det gäller pappersmassa. Sverige som nation är världens tredje största exportör av trävaror, efter Kanada och USA. Varberg importerar också en hel del virke, bland annat från Baltikum och Norge.
– Varberg är en skogshamn, med pappersmassa, sågade trävaror och andra varor från skogen. Den nya hamnen, Farehamnen, gör det möjligt att expandera exporten av skogsprodukter både i form av sågade trävaror och pappersmassa, säger Martin Andersson, näringslivsdirektör i Varberg, till EFN Ekonomikanalen.
När hamnen flyttas ger det plats för den nya stadsdelen med namnet Västerport. Utvecklingen sker i flera etapper, och det nya hotell som kommer att byggas i Västerport beräknas stå färdigbyggt år 2023. Den 650 meter långa kajen där lastfartygen i dag angör kommer att förvandlas till en plats för promenad och folkliv.
Martin Andersson berättar att hamnen i Varberg år 2013 slogs ihop med hamnen i Halmstad under varumärket Hallands hamnar. I samband med detta valde Varberg att specialisera sig mot skogsprodukter och Halmstad mot bland annat stål, containrar, bilar och skrotfragment. Detta har möjliggjort en ökad export av skogsprodukter, från ca 600 000 kubikmeter per år under 2013 till ca 1,3 miljoner kubikmeter per år under 2019.
– Utvecklingen har varit enorm och hamnen har fått många nya kunder. Många väljer att gå via Varberg för att det är en pålitlig och snabb partner, säger Martin Andersson.