Stomentreprenören Benders arbetar kontinuerligt med hållbarhet, att utveckla och optimera sina produkter avseende råvaruinnehåll. Ett exempel är projekt Förbifart Stockholm, där Benders tillsammans med Cementa tagit fram ett betongrecept som minskar koldioxidutsläppen med 20 procent. Förbifart Stockholm är en av landets just nu största byggarbetsplatser. Bygget är i full gång med att spränga och anlägga en 21 km lång ny vägsträckning av E4:an väster om centrala Stockholm – största delen av sträckan går i tunnel. Tanken är att binda ihop norr och söder och minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem.
Vid Kungens kurva, där den södra infarten till förbifarten ligger, pågår nu bygget av vägtunnlarna. Till den kommer vi på Benders Byggsystem att leverera drygt 600 meter prefabricerade väggelement, tillverkade med Cementas klimatförbättrade cement Anläggningscement FA.
– Tillsammans med Cementa har vi tagit fram ett recept där vi minskat klinkerdelen i cementet med 20 procent och ersatt det med 15 procent flygaska och 5 procent kalksten. Det betyder att koldioxidutsläppen minskar med cirka 20 procent, säger Fredrik Roosling, affärschef Öst inom Benders Byggsystem.
Tidigare har det funnits en viss tröghet inom byggbranschen när det gäller anläggningscement med inblandning av flygaska, bland annat för att den brinner långsammare och därmed tar något längre tid på sig att uppnå samma beständighet som konventionell anläggningscement. En annan orsak är att klimathänsyn inte alltid funnits med som krav i upphandlingar, något som dock blir allt vanligare.
– Hållbarhet och miljöaspekten vid val av material och leverantör är viktig och blir allt viktigare. Vi behöver samarbeta med vår beställare för att än mer kunna väga in miljö och klimat vid leverantörsval för att nå vårt mål med en klimatneutral byggsektor 2045, säger Hans Bäckström produktionschef på Skanska.