Scania stödjer Falkenklev Logistiks ambitiösa projekt med laddplats och solcellspark i södra Sverige, när åkeriet satsar på att elektrifiera hela sin lastbilsflotta. Scania levererar en e-mobilitetslösning som omfattar fem batteridrivna lastbilar och 1,6 MW laddutrustning till Falkenklev Logistik. Det är en del av åkeriets plan att bygga en laddstation till deras 22 lastbilar vid en ny depå i Malmö.
Laddplatsen, som potentiellt kan ökas till att kunna ladda upp till 40 fordon samtidigt, blir Sveriges största laddstation när den öppnar senare i år. Den är ett resultat av ett kreativt projekt som involverar flera företag inom ekosystemen transport och förnybar energi.
För Falkenklev Logistik är denna investering ett steg mot målet att elektrifiera hela sin fordonsflotta. De fem elektriska 4x2 Scanialastbilarna, med karosser byggda av SKAB, kommer användas av åkeriet under sina distributionsuppdrag i Skåne.
Laddstationen i Malmö kommer att tillhandahållas av den finska tillverkaren Kempower och levereras av Scania. Systemet bygger på smart teknik som kan ge energi baserat på antal fordon som laddas samtidigt, med en första maximal output på 250 kW per fordon, och med möjlighet att öka till 320 kW per fordon i framtiden. Man har tagit hänsyn till kommande generationer av laddningsbara lastbilar med större batterier och längre räckvidd, och anpassat stationen till framtidens behov.
Falkenklev har också gett solenenergiföretaget Soltech Energy Solutions i uppdrag att bygga en 1,5 hektar solcellspark tillsammans med ett 2 MW lagringssystem för batterienergi för att få en toppmodern energi-hub. Men kanske den mest uppseendeväckande delen av Falkenklevs initiativ är att de har gått med på att göra laddstationerna tillgängliga för andra fordon, utöver sina egna lastbilar. Laddstationen kommer också ha möjlighet att ta emot laddningar av lastbilar som kör fjärrtransporter.
– Laddstationerna och solcellsparken är en idé jag haft i ett par år. För att bli mer hållbar, och på det sätt som dieselpriserna stiger, var det tydligt för mig att vi behövde göra någonting. Vi har bestämt oss för att elektrifiera vår fordonsflotta. Elen kommer från solkraft, vilket gör den 100 procent förnybar. Det är ett stort ögonblick för oss, säger Falkenklev Logistiks vd Victor Falkenklev
Det är även en innovativ, hållbar och ekonomisk lösning för allmänheten, delvis finansierad av Naturvårdsverket, som står för hälften av de 18 miljoner kronor det kostar. Falkenklev betalar resterade belopp.
– Att bidra med våra e-mobilitetslösningar till ambitiösa projekt är ytterligare bevis för den snabba utvecklingen av elektrifiering inom den tunga transportindustrin, säger Fredrik Allard, Scanias chef för E-mobility.
– Detta initiativ är ett perfekt exempel på hur nya ekosystem och användarmodeller skapas för att få fram de elektriska lösningar vi verkligen behöver för att fasa ut fossila bränslen från transportsystemet, att göra det hållbart på lång sikt.
Tomi Ristimäki, vd för Kempower kommenterar:
– Vi ser tunga fordon och logistik som en väldigt viktig del av elektrifieringen av transport och logistik. Vi är väldigt glada att få möjlighet att förse Sveriges största publika laddplats för elektriska lastbilar med DC-laddteknik, och ser fram emot att fortsätta utveckla snabbladdningslösningar för batteridrivna lastbilar.