Geotab har utifrån data från över 4 200 elfordon och 5,2 miljoner resor tagit fram en studie om hur temperaturen påverkar elbilars räckvidd vid fullt laddade batterier. Geotab kan med verktyget ”Temperature tool for EV range” förutspå den förväntade räckvidden för en mängd olika elbilsmärken och modeller vid en viss temperatur.
Analysen kom fram till att de flesta elfordon följer en liknande kurva för temperaturintervallet, oavsett fabrikat eller modell. Både kalla och varma temperaturer påverkar räckvidden, men kallare klimat har större inverkan. 21,5 grader är den mest optimala temperaturen för ökad räckvidd.
– Räckvidden för elbilar påverkas av temperaturen - och inte av dålig batteriprestanda - främst på grund av uppvärmning eller kylning av bilen och dess batteri. När det exempelvis är en riktigt varm dag så väljer de flesta att sätta på AC:n för att kyla kupén, vilket drar mycket energi från batteriet. Samma sak gäller när man väljer att sätta på värmen när det är en riktig kall dag. Detta slår hål på myten att den primära anledningen till minskad räckvidd i kalla temperaturer beror på försämrad batteriprestanda, säger Johan Wredström, affärsutvecklingschef för Norden på Geotab.
Diagrammet visar den genomsnittliga räckvidden för ett elfordon jämfört med tillverkarens angivna räckvidd vid en viss temperatur., så kallad nominell temperatur. Vid optimala temperaturer presterar elfordon bättre än den nominella temperaturen, med en topp på 115 procent vid 21,5 grader. De flesta elfordonsägare överskrider alltså fordonets nominella räckvidd vid optimala temperaturer. När man justerar upp eller ner temperaturen är dock förlusten av räckvidd uppenbar. Vid -15 grader sjunker elbilens räckvidd till 54 procent av sin nominella räckvidd, vilket innebär att en bil som är avsedd för 40,2 mil i genomsnitt bara kommer att nå 21,7 mil.