Atea Sverige passerar 20 miljarder

Linus Wallin, vd Atea Sverige. Foto: Altea Sverige
Linus Wallin, vd Atea Sverige. Foto: Altea Sverige

Atea Sveriges omsättning i det fjärde kvartalet landade på 6,038 miljarder kronor vilket gav en tillväxt på 17,6 procent jämfört med samma period föregående år. Rörelseresultatet landade på 198 miljoner kronor vilket motsvarar en tillväxt på 18,5 procent jämfört med fjärde kvartalet  2021. Den totala omsättningen för 2022 uppgick till 20,484 miljarder kronor. Det innebär att företaget för första gången passerar 20-miljarderstrecket och växer med 19,5 procent samtidigt som resultatet ökar med 19,5 procent för helåret 2022.

Atea Sverige levererar en stark organisk tillväxt i det fjärde kvartalet och presenterar i dag nya rekordsiffror. Tillväxten under kvartalet återfinns inom samtliga områden: hårdvara, mjukvara, konsulttjänster och managerade tjänster.

– Jag är stolt men också ödmjuk över den fantastiska resa vi gjort under året tillsammans med våra kunder. Vi accelererar inom samtliga områden och avslutar året starkt, och vi gör det på ett hållbart sätt. Våra kunders fortsatta behov av digitalisering med både hård- och mjukvara, såväl som både smartare och säkrare tjänster är påtagligt. Våra medarbetare har återigen visat styrka, vilja och engagemang i varje kundkontakt. Med vind i seglen går vi nu in i ett 2023 där vi fortsätter vår långsiktiga ambition att bygga Sverige med it, säger Linus Wallin, vd Atea Sverige.

De senaste åren har säkerhet blivit en av de viktigaste frågorna på ledningsgruppers agenda. Den snabba och värdeskapande digitaliseringen har lett till att verksamheters beroende av säkerhet har ökat. Hoten kan både vara svåra att förutse och förstå hur de påverkar företagen, så en effektiv verksamhet bygger i grund och botten på en robust IT-miljö. Det nya cybernormala är här och företaget tjänster med strategisk rådgivning, införande och säkerhetstjänster är rätt positionerade anser företaget.

I deras treårsplan, som inleddes 2022, bygger bolaget vidare på den starka företagskulturen och fokuserar på att dra nytta av samtliga kompetenser i koncernen. När bolaget nu går in i det andra året av sin treårsplan handlar mycket om effektivisering och kompetensutveckling, både hos kunderna och hos de egna medarbetarna.

Fullt fokus på en hållbar livscykelhantering

De kommer under 2023 i ännu högre grad satsa på att hjälpa kunderna att hantera it-produkternas livscykel på ett mer hållbart sätt och gå över till en cirkulär konsumtion av it och digitala verktyg. Under inledningen av året fick blev bolaget utnämnt till världens mest hållbara bolag inom IT Services för andra året i rad, i indexmätningen Global 100.