Nackas nya stationer byggs för framtidens kollektivtrafik

Vid plattformen kliver de framtida resenärerna på och av tunnelbanan. Här visas plattformen på station Järla. Bild: Region Stockholm

I Stockholmskommunen Nacka byggs de nya stationerna Sickla, Järla och Nacka. De nya stationerna blir viktiga knutpunkter i framtidens kollektivtrafik och binder ihop tunnelbanan med Tvärbanan, Saltsjöbanan och bussar.

Sickla

Station Sickla ligger strax norr om Sickla köpkvarter med närhet till bostäder, handel och arbetsplatser. Stationen kommer att ha fyra entréer, två i väster och två i öster.

Vid Saltsjöbanan och Tvärbanan byggs Sickla stationshus där de två västra entréerna ska ligga. En av entréerna ligger i anslutning till Tvärbanan och Saltsjöbanan och den andra entrén ligger vid korsningen Sicklaindustriväg/Smedjegatan. Stationshuset byggs av Atrium Ljungberg.

I öster byggs en entré mot Alphyddevägen och en entré i Sickla köpkvarter.

bild
Station Sickla får fyra entréer och två av entréerna ska ligga i Sickla stationshus. Här visas biljetthallen med entré från Tvärbanan och Saltsjöbanan. Bilder: Region Stockholm

  • Station Sickla byggs 35 meter under markytan
  • Stationen får fyra entréer
  • 1 300 resenärer beräknas resa via stationen varje timme under rusningstrafik år 2030

Järla

Station Järla byggs i anslutning till Saltsjöbanans station Saltsjö-Järla och får två entréer. Den södra entrén kommer att ansluta mot ett nytt torg vid Värmdövägen och den norra entrén ansluter mot Birkavägen. Stationen kommer att ligga cirka 25 meter under marken.

bild
Station Järla får två entréer. Biljetthallen i Järla nås från en entré mot Värmdövägen och en entré vid Birkavägen. Bilder: Region Stockholm

  • Station Järla byggs cirka 25 meter under markytan
  • Stationen får två entréer
  • 1 000 resenärer beräknas resa via stationen varje timme under rusningstrafik år 2030

Nacka

Stationen får tre entréer. På södra sidan om Värmdöleden, vid Nacka Forum, byggs en entré mot Vikdalsbron och en entré mot den framtida planerade Stadsparken. Härifrån kommer det att bli möjligt att nå en framtida bussterminal. Norr om Värmdöleden byggs en entré mot Jarlabergsvägen.

Vid Jarlabergsvägen kommer det att vara möjligt att nå plattformen med stora, snabba hissar. Eftersom avståndet mellan plattformen och gatunivån är stort byggs stora, snabba hissar eftersom det gör resan snabbare än med rulltrappor.

bild
Station Nacka får tre entréer. Plattformen vid station Nacka nås via rulltrappor från entréer vid Vikdalsbron och framtida stadsparken. Från entré i Jarlaberg nås plattformen med snabbhissar. Bilder: Region Stockholm
bild
Bild till vänster visar biljetthallen i hörnet Skvaltans väg och Vikdalsbron. Bakom spärrlinjen skymtar rulltrappor ner till plattformen. Bild till höger visar biljetthallen vid Jarlabergsvägen. Här skymtar hisshallen bakom sprärrlinjen. Bilder: Region Stockholm

  • Station Nacka byggs 40 meter under markytan
  • Stationen får tre entréer
  • 4 300 resenärer beräknas resa via stationen varje timme under rusningstrafik år 2030
  • Restid Nacka–T-Centralen: 12 minuter

Källa: Region Stockholm