Det finns en konstant risk för påkörningsolyckor vid vägarbeten. Förbipasserande bilförare är ouppmärksamma och kör ofta för fort. Branschföreningen SBSV har i samarbete med VTI och Linköpings universitet initierat en studie som ska undersöka om bilförare kan lotsas förbi vägarbetsplatser på ett säkert sätt med hjälp av aktivt ljus.
– En liknande teknik har kunnat ses vid friidrottstävlingar där lampor längs löparbanorna visar vilken fart som krävs för att slå rekord, säger Christer Andersson, företrädare för SBSV.
Av: Anders Carlsson
2015–2019 rapporterades 3603 olyckor, tillbud och riskobservationer vid vägarbeten. Den vanligaste orsaken, 37 procent, var bristande efterlevnad bland trafikanter, varav 67 procent handlade om bristande hastighetsanpassning. Brister i företagens/vägarbetarens planering och hantering stod för 25 procent av de rapporterade händelserna.
Med hjälp av LED-lampor hoppas nu Sveriges Branschförening för Säkrare Vägarbetsplatser, SBSV, kunna höja säkerheten för personalen utmed vägarna.
– Vi håller på att ta fram några scenarior i simulatormiljö där vi ska använda aktivt ljus. Det sker hos VTI i Linköping, säger Christer Andersson.
Ett av försöken går ut på att skapa en slags ”ljuskorv” genom vägarbetsplatsen. På samma sätt som ljussegment utmed löparbanor kan motivera löpare att hålla en viss hastighet för att slå rekord kommer ljussegmenten att finnas vid sidan av vägarbetsplatsen.
En lösning kan vara att lägga ut LED-slangar. Varje segment är då 150 meter och man kan sätta ihop två och uppnå 300 meter ljusslang. En sträcka som bör kunna räcka genom en vägarbetsplats.
– Genom att etablera en sån ”ljuskorv” för trafikanterna är tanken att de ska följa ljusens rörelse i samma hastighet. Det ska kännas naturligt – någon form av flockbeteende – att rör sig de här korvarna i den här hastigheten så gör jag det med bilen också, säger Christer Andersson.
Under simuleringarna kommer man att testa om det räcker med en LED-slang på en sida eller om de behövs på bilförarns båda sidor. Ett annat alternativ är att ha slangen mitt under bilen.
– Vid simuleringarna mäter man ögonens rörelser hos testpersonerna och deras puls och hur de reagerar på olika saker, säger Christer Andersson.
Det kommer också att ske en simulering i vintermiljödär en landsväg skapas med en hastighetsgräns på 90 kilometer i timmen. Viktiga data från simulatorn är: hur förarna hanterar sina fordon, hur de analyserar och planerar sin körning, avstånd till de dynamiska ljusen vid ändrat körbeteende och hur ljuset påverkar deras välmående.
Försöket med aktivt ljus kommer också att inriktas på plogbilar som kan ge upphov till farliga situationer. Ljuset kommer att visa vilken bredd plogbilen upptar.
– När man kör i fatt en plogbil så kanske man vill köra om den. Men det är så mycket snörök så man ser inte hur bred plogen är. Och har den en sidovinge också så kan den sticka ut en tre-fyra meter som man inte ser när man påbörjar omkörningen, säger Christer Andersson.
Utöver olika vägsäkerhetsprojekt är SBSV också engagerat i trafiksäkerhetsmässan Elmia På Väg, där nästa upplaga går i mars nästa år. Mässan har hittills varit inriktad på trafiksäkerhet och arbetsmiljö med fokus på säkrare gator och vägar. Utställare har varit leverantörer och organisationer som erbjuder produkter och tjänster för säkrare vägarbetsplatser och trafikmiljöer samt stärker medvetenheten om säkerhet, vägledning och framkomlighet vid vägarbete.
– Men nu har vi som ambition att skapa ett bredare och större mässa än vad vi har haft tidigare där även underhåll ingår. Och så vill vi även ha med teman som vinterväghållning och beläggning. Jag tycker att det här ligger i tiden, säger Christer Andersson.
FAKTA: SBSV
- SBSV bildades i maj 2014 på initiativ av ett antal företag som tillhandahåller produkter och tjänster kopplade till Arbete På Väg, APV.
- Föreningen har över 70 medlemsföretag och organisationer.
- Målet och syftet med SBSV är att verka för säkrare vägarbetsplatser för både arbetare och trafikanter, där praktisk tillämpning, information och kunskap står i fokus.