Flera investerare planerar att bygga tunnlar under Helsingfors centrum

Den finländska huvudstaden kännetecknas av otaliga tunnlar. Och fler ska det bli. Bilden visar Svedängens kollektivtrafiktunnel i norra Helsingfors. Foto: Wikipedia Common, kredit: Osm

Flera tunga aktörer vill bygga minst en lång tunnel och flera underjordiska parkeringar i Helsingfors, skriver Helsingfors-tidningen Hufvudstadsbladet,

Byggbolaget SRV, pensionsförsäkringsbolaget Ilmarinen och pensionsförsäkraren Keva vill bygga en 1 kilometer lång tunnel mellan Hagnäs torg och Senatstorget i Helsingfors.

Ska anslutas

Tunneln skulle anslutas till den existerande servicetunneln, som går mellan hotell Arthur i Kajsaniemi och Gräsviken.

– Det är inte frågan om någon genomfartstunnel utan den skulle vara ett sätt för bilister att nå de underjordiska parkeringarna, säger Hannu Lokka, som är direktör för strategiska utvecklingsprojekt på SRV.

Helsingfors anses ha världens enda underjordiska generalplan. Byggandet av ett omfattande underjordiskt nätverk inleddes på 1980-talet och byggandet fortsätter. Det finns närmare 10 miljoner kubikmeter underjordiska lokaler och tunnlar i Helsingfors. Bland annat finns ett konstmuseum och en kyrka samt en simhall och en karting-bana. Alldeles under stadskärnan finns också en 40 meter djup konstgjord sjö.

Källa: Hufvudstadsbladet