Farledsfördjupning ska möjliggöra fullastade ankomster till Göteborgs hamn

MSC Viviana. Foto: Göteborgs Hamn

Projekt Skandiaporten har klarat det sista hindret för start med godkännande från EU-kommissionen. Göteborgs Hamn AB har avropat avtalet med NCC för kajförstärkning, och förbereder nu projektorganisationen för det första spadtaget i februari 2024.

Göran Eriksson, VD på Göteborgs Hamn AB, betonar vikten av projektet för svensk industri och dess globala närvaro via direkt sjöfart utan omlastning. Den ökande storleken på fartyg kräver ett djupare farledsdjup för att möjliggöra fullastade ankomster till Göteborgs hamn, vilket förbättrar flexibiliteten och minskar klimatpåverkan.

Projektet Skandiaporten involverar Göteborgs Hamn AB för kajåtgärder och Sjöfartsverket för farledsåtgärder. Först ska 700 meter kaj förstärkas för att ta emot större fartyg. Därefter planerar Sjöfartsverket att påbörja muddringsarbeten för att förbättra farleden, vilket förväntas vara klart 2027/2028.

b
Karta över farledsfördjupning, Skandiaporten. Bild: Göteborgs Hamn