WSP vinner uppdraget att utreda Nobelbanans sträckning

Snabbare resor och mer klimatsmarta transporter är två av tungt vägande fördelar med en ny järnvägssträcka mellan Örebro och Kristinehamn. Foto: eberhard grossgasteige unsplash

WSP har tilldelats uppdraget att ta fram lösningarna för Nobelbanan, en ny järnvägssträcka mellan Örebro och Kristinehamn. Projektet är en del av den större satsningen på att förbättra järnvägsförbindelserna mellan Oslo och Stockholm samt att koppla samman Värmland med Mälardalen och Stockholm.

Det nya uppdraget är prioriterat både för Sverige och EU, med fokus på att uppnå klimatmål genom grönare transporter samt att stärka ekonomisk tillväxt och konkurrenskraft i regionerna. WSP:s arbete kommer att utföras i samarbete med Trafikverket och förväntas vara färdigt våren 2026.

Lokaliseringsutredningen är det första steget i den planprocess som regleras av lagstiftning. Bolagets uppgift är att ta fram och utvärdera olika alternativa korridorer för den nya järnvägen. Utredningen omfattar även en bedömning av kostnader, samhällsnytta samt påverkan på människor och miljö längs sträckan.

Oslo-Sthlm 2.55 är det bolag som ägs av städerna och regionerna längs den planerade sträckan. Bolagets mål är att förbättra järnvägsförbindelserna och öka regional tillgänglighet. Jonas Karlsson, vd för Oslo-Sthlm 2.55, betonar att lokaliseringsutredningen är ett viktigt steg mot att förverkliga målen för en snabbare och mer effektiv järnvägslinje.

Projektet är en del av en bredare satsning för att höja kapaciteten och förbättra försvarsförmågan inom EU och Sverige. WSP:s insats kommer att spela en central roll i att forma framtiden för järnvägsinfrastrukturen i regionen.