Den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås - Förstärkt uppgörelse mellan parterna

Louise Jeppsson, Helén Eliasson och Lars Holmin. Fotograf/Källa: Västra Götalandsregionen

Västra Götalandsregionen (VGR), tillsammans med Trafikverket och övriga parter i stråket mellan Göteborg och Borås under ledning av Länsstyrelsen, har nåt en fördjupat överenskommelsen om ny järnväg mellan Göteborg och Borås.

– Västra Götalandsregionen har nyligen tagit ett stort ansvar för att få till stånd denna historiska överenskommelse, som är helt nödvändig för att skapa en hållbar framtid för kommande generationer. Genom att knyta regionens två största städer närmare varandra underlättar vi för fler invånare att ta del av regionens alla verksamheter, samtidigt som vi bidrar till klimatomställningen och gör det enkelt och effektivt att resa hållbart, säger regionstyrelsens ordförande Helén Eliasson (S).

Bättre tillgång till flygplats
Satsningen möjliggör en större arbetsmarknadsregion och ger näringslivet goda förutsättningar att utvecklas och växa.

  – Den nya järnvägen ger hela regionen en fantastisk tillgång till Landvetter flygplats, som genom ett större upptagningsområde också får möjlighet att utvecklas med fler destinationer, säger regionstyrelsens vice ordförande Lars Holmin (M).

VGR medfinansiär
VGR medfinansierar enligt överenskommelsen med upp till 2.5 miljarder kronor, ambitionen är att det ska gå tät regional tågtrafik på banan. På flygplatsen ska också ett resecentrum för busstrafik från omgivande kommuner byggas.

  – Ett otroligt viktigt steg framåt för ökat hållbart resande i stråket. Vi ser framför oss att det blir regional tågtrafik i kvartstrafik både mellan Mölnlycke och Göteborg och mellan Göteborg och Borås via Landvetter flygplats. Ett sådant tågtrafikupplägg ger full effekt av tågtunneln Västlänken, säger ordförande i infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden Louise Jeppsson (V).

Nya zoner
VGR ser också till att Härryda kommun kommer in i kollektivtrafikens zon A i tillägg till zon B, liksom att Bollebygds kommun kommer in i zon B i tillägg till zon C. Detta förstärker ytterligare regionförstoringen, och ger möjligheter till ökat resande längs med hela stråket.

Den fördjupade överenskommelsen kommer nu rapporteras till regeringen och beslutas av parternas fullmäktigeförsamlingar. Nästa steg är att parterna tecknar medfinansieringsavtal med Trafikverket.

Parterna är Bollebygds kommun, Borås stad, Göteborgs stad, Härryda kommun, Mölndals stad, Västra Götalandsregionen, Trafikverket, Swedavia AB, Västsvenska Handelskammaren, Svensk Näringsliv och Företagarna.

Källa: Västra Götalandsregionen