NKT markerar byggstart för det nya kabelläggningsfartyget NKT Eleonora vid en ceremoni på varv i Rumänien. Fartyget väntas stärka företagets kapacitet att möta den ökande efterfrågan på kraftkablar till havs.
Kölsträckningen för det nya kabelläggningsfartyg har genomförts vid VARD:s varv i Rumänien. Ceremonin markerar starten för byggnationen av fartyget, som är planerat att tas i drift 2027.
Fartyget, som ska bli en del av NKT:s flotta, har en planerad kabelläggningskapacitet på 23 000 ton. Det kommer att utrustas med tre vridskivor och avancerade undervattensverktyg för installation och service av sjökablar. Enligt företaget ska fartyget även kunna drivas med metanol, vilket förväntas minska koldioxidutsläppen vid drift.
- Med NKT Eleonora stärker vi vår ledande position på den globala marknaden för sjökablar med oöverträffad installationskapacitet. Denna ceremoni symboliserar vårt engagemang för att styrka installation av sjökablar och investera i den energiinfrastruktur som är nödvändig för den gröna omställningen, säger Darren Fennell, Executive Vice President och chef för HV Solutions i Karlskrona.
När fartyget är färdigt kommer det att komplettera företagets nuvarande kabelläggningsfartyg, NKT Victoria, som en del av den växande flottan. Projektet är en del av företagets investeringar för att stärka produktionen och installationen vid företagets sju hög- och mellanspänningsanläggningar.
Fakta:
- Namn: NKT Eleonora
- Kabelläggningskapacitet: 23 000 ton på tre vridskivor
- Mått: Längd 176,5 meter, bredd 32 meter
- Tidsplan: Fartyget förväntas vara i drift från 2027
- Bränsle: Kan drivas med metanol och HVO/marin dieselolja
- Motorer: Wärtsilä 32 metanolmotorer
- Skeppsvarvet: VARD, en norsk företag som konstruerar och bygger specialfartyg
- Design: Salt Ship Design
- Huvudleverantörer: ABB (DC-baserat elsystem och elektrisk framdrivning med azipoder i aktern), Wärtsilä (motor, främre tunnel och azimuth thrusters), NOV REMACUT (kabelläggningssystem, kranar och annan utrustning för kabelhantering)