Tidigare statsråd ska medla och lösa knutarna kring Malmbanan

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen och tidigare infrastrukturminister, ska hålla samtal med alla aktörer som använder Malmbanan. Byggföretagen Pressbild

Malmbanan är en flaskhals inte bara för Norrbottens gröna omställning, utan för hela Sveriges samhällsekonomi. I väntan på ökad kapacitet måste nya lösningar sökas. Nu ingår Region Norrbotten ett samarbete med Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen och tidigare infrastrukturminister.

 

Trängseln på spåren och Malmbanans sårbarhet hotar länets utveckling, tillväxt och attraktivitet. För det tunga godset finns inga alternativa transportsätt. Malmbanan behövs även för lättare gods, post, dagligvaror och den viktiga persontrafiken. Den bristande kapaciteten är ett stort problem här och nu, samtidigt som nödvändiga investeringar ligger flera år framåt i tiden.

Catharina Elmsäter-Svärd ska hålla samtal med alla aktörer som använder Malmbanan, eftersom lösningarna kräver ett samspel mellan behov och förståelse. Målet är först att få ut det mesta av dagens Malmbana, därefter en effektiv kapacitetsutbyggnad där många samverkar. Catharina Elmsäter-Svärds tidigare erfarenheter och helhetssyn kommer vara en värdefull del i detta.

För en bättre förståelse för banans helhet, från hamnen i Narvik till hamnen i Luleå, planerar Region Norrbotten att göra en kartläggning, analys och en rapport.

– Alltför länge har Malmbanan lappats och lagats lite här och där. Men transportinfrastrukturen är ett sammanhängande system och behöver hanteras som ett sådant. Vi hoppas att Catharina Elmsäter-Svärd ska kunna bidra till att lösa upp en del knutar, söka kompromisser och föreslå lösningar, säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör.

Region Norrbotten, under ledning av Elmsäter-Svärd, ska arbeta med frågor som rör prioritering av trafikslag. Här måste förståelse finnas och lösningar sökas för den gods- och persontrafik som trafikerar Malmbanan. Hur löser vi problemen med överbokning – att företag bokar upp fler tåglägen än de verkligen använder? Hur kan vi få till en ökad flexibilitet så att inställda tåglägen kan användas av andra? Elmsäter-Svärd kommer att ha en viktig roll i att medla mellan olika intressen. Målet är att tillgänglig kapacitet används både effektivt och rättvist.

Region Norrbotten, under Elmsäter-Svärds ledning, ska prioritera trafikslag på Malmbanan. Fokus ligger på att lösa överbokning och öka flexibiliteten för att använda kapaciteten effektivt och rättvist.

– Catharina Elmsäter-Svärd var en nyckelperson som infrastrukturminister på 2010-talet och har gott anseende bland berörda parter. Hon kan nu börja föra dialog och hitta balansen mellan gods och persontrafik, och titta på överbokningar och helhetsansvar med nya ögon. Med det här beslutet tar Region Norrbotten ansvar för den uppkomna situationen med konkurrens om kapaciteten, säger regionstyrelsens ordförande Anders Öberg.

Region Norrbottens initiativ har inför samarbetet förankrats brett med berörda parter. Initiativet välkomnas som ett konstruktivt sätt att försöka lösa de knutar som föreligger på Malmbanan.

– Malmbanan, egentligen hela sträckan hamn till hamn, är en viktig del av svensk infrastruktur. Sveriges konkurrenskraft och näringslivets behov av export och import ska inte hänga på en skör bana. I det omvärldsläge Sverige står i idag, inte minst som Natomedlem, kommer Malmbanans funktion än mer att vara betydelsefull. Både idag och imorgon. Det är ett arbete jag gärna bidrar till, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Källa: Region Norrbotten