Sprickor i rälsen har upptäckts på flera järnvägssträckor söder om Stockholm. Dessa skador identifierades under Trafikverkets regelbundna besiktningar, där avancerad teknik som ultraljudsmätningar används för att hitta sprickor som inte är synliga för blotta ögat.
"Under besiktningarna upptäcker vi fel, som vi åtgärdar. Ultraljudsmätningar av rälsen gör vi för att kunna upptäcka sprickor, särskilt de inuti rälen, som inte går att se med blotta ögat", förklarar Örjan Eriksson, Enhetschefen för underhåll av järnväg i Stockholm
Utmaningar med reparationer under vintern
För att reparera räls med sprickor krävs oftast svetsning, men vinterförhållandena har fördröjt arbetet. Minusgrader i november och december gjorde att Trafikverket inte kunde genomföra nödvändiga åtgärder i planerad takt.
"Vi behöver åtgärda det här av säkerhetsskäl för att det inte ska få allvarligare konsekvenser. Det är tråkigt att det här påverkar resenärer och tågbolag", säger Örjan.
De aktuella sträckorna som berörs av hastighetssänkningen är:
- Älvsjö-Södertälje hamn, från torsdag 16 januari
- Älvsjö-Tungelsta, från fredag 17 januari
- Segersäng-Nynäshamn, från fredag 17 januari
Källa: Trafikverket