Deutsche Bahn: Storsatsning på järnvägsinfrastrukturen – miljardinvesteringar moderniserar spår och stationer

DB InfraGO har under 2024 stärkt sin personalstyrka med 5 500 nya medarbetare i operativa roller. Dessa inkluderar tekniker inom underhåll och personal på järnvägens signalcentraler. Syftet är att säkerställa en stabil drift och snabbare hantering av infrastrukturprojekt. Foto: DB, kredit: Oliver Lang

Tysklands järnvägsnät genomgår en omfattande modernisering. DB InfraGO har under sitt första verksamhetsår genomfört en mängd infrastrukturprojekt med uppgraderade spår, moderniserade stationer och förnyad signalteknik. Under 2024 hade den statliga järnvägsinfrastrukturförvaltaren en budget på cirka 16,9 miljarder euro för att förbättra och underhålla järnvägsnätet.

Ett av de mest omfattande projekten är den genomgripande renoveringen av Riedbanan mellan Frankfurt am Main och Mannheim. Detta projekt markerar starten på 40 större korridorsaneringar som planeras de kommande åren. Andra viktiga satsningar inkluderar färdigställandet av den fyrspåriga utbyggnaden mellan Forchheim och Eggolsheim på sträckan Nürnberg–Bamberg, vilket är en milstolpe i projektet Tysklands enhetliga transportförbindelser 8 (München–Berlin). Utbyggnaden av Gäubanan mellan Stuttgart och Singen är också en del av moderniseringen.

Fler anställda för ökad kapacitet

– Vi driver renoveringen av vår järnvägsinfrastruktur med hög konsekvens och ser tydliga framsteg. Vi kommer att använda hela budgeten för underhåll och investeringar under 2024 och kan därmed för första gången på många år bromsa nedbrytningen av våra anläggningar, säger Dr. Philipp Nagl, styrelseordförande för DB InfraGO AG.

Modernisering i siffror

DB InfraGO:s investeringar har lett till betydande framsteg på flera områden:

– Samtliga planerade 1 851 växlar har bytts ut, en ökning med cirka 30 procent jämfört med föregående år.
– Vid broar har sammanlagt 40 000 kvadratmeter byggts om, vilket är en ökning med 20 procent från 2023.
– Omfattningen av spårförnyelse ligger på samma nivå som föregående år, med 1 940 kilometer nybyggda spår (jämfört med 1 989 kilometer 2023).
– Totalt har 190 kilometer kontaktledning förnyats, varav 140 kilometer på Riedbanan. Under 2023 byttes 124 kilometer kontaktledning ut.
– Moderniseringen av järnvägens signalanläggningar har ökat kraftigt. Under 2024 har 3 741 enheter bytts ut, vilket är en uppgång med 72 procent.
– Renovering och förbättringsåtgärder har genomförts på cirka 870 järnvägsstationer, där bland annat perronger, hissar och väderskydd har uppgraderats. Året innan genomfördes förbättringsåtgärder på 650 stationer, där varje projekt hade en budget på minst 50 000 euro.

En framtidssäkrad järnväg

DB InfraGO:s satsningar syftar till att modernisera den befintliga infrastrukturen och skapa ett mer robust och driftsäkert järnvägsnät. För första gången på många år ser det ut att inte ske någon försämring av anläggningarnas genomsnittliga skick, trots ökande trafikvolymer.

– Detta är ett viktigt resultat av vår moderniseringsoffensiv. Nu behöver vi långsiktig stabilitet och resurser för att hålla uppe tempot även under kommande år, oavsett vilken regering som styr, säger Dr. Philipp Nagl.

Källa: Deutsche Bahn