Trafikverket har nyligen publicerat statistik för tågtrafiken år 2024, som visar att punktligheten nådde den lägsta nivån på 14 år. Tågföretagen har kommenterat siffrorna och pekar på flera bakomliggande orsaker till utvecklingen.
Enligt Tågföretagen är huvudorsaken till problemen att Sveriges järnväg är föråldrad och lider av eftersatt underhåll. Detta har lett till en slitna infrastrukturen som orsakar omfattande störningar och hastighetsnedsättningar. När rälsen inte uppfyller de tekniska kraven påverkas hela systemet negativt. Samtidigt har efterfrågan på tågtransporter ökat, vilket ytterligare belastar en redan ansträngd järnväg.
En annan betydande faktor bakom den låga punktligheten är antalet obehöriga personer på spåren, som enligt Tågföretagen har ökat markant. Detta leder till störningar i trafiken och kräver samarbete mellan berörda aktörer, som Trafikverket och polisen, för att identifiera och införa effektiva åtgärder.
Trafikverket själva har betonat sambandet mellan antalet tåg på spåren och den sjunkande punktligheten. Myndigheten har ställt frågan om det nuvarande systemet klarar av den höga trafikvolymen. Om kapacitetstaket är nått kan det bli aktuellt att förklara vissa bandelar som överbelastade. I sådana fall ska en kapacitetsanalys och en kapacitetsförstärkningsplan tas fram.
Frågan om var gränsen går för hur många tåg systemet kan hantera är nu i fokus. Enligt Tågföretagen är det avgörande att denna fråga utreds noggrant för att skapa en mer hållbar och punktlig tågtrafik.
Källa: Tågföretagen